۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۴۳۳ ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

قرارداد تجاری دوجانبه آمریکا و کره جنوبی موجب شده در ۵ سال اخیر صادرات محصولات کشاورزی، تولیدات کارخانه‌ای و خدمات آمریکا به کره جنوبی تسهیل گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا و کره جنوبی بیش از ۵ سال است که یک توافق تجاری دوجانبه تجاری با یکدیگر دارند و فعالین تجاری آمریکا معتقدند این توافق تجاری مزایای متعددی برای این کشور داشته است.

در آینده نزدیک قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی دیداری با یکدیگر داشته باشند. در آستانه این دیدار اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که توافق تجاری دوجانبه بین آمریکا و کره جنوبی مزایای زیادی برای آمریکا داشته و این کشور باید به این توافق تجاری ادامه دهد.

این درحالیست که چند ماه قبل دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود توافق تجاری آمریکا و کره جنوبی مخرب و غیرقابل قبول است زیرا منافع آمریکا را به خوبی برآورده نمی کند. ترامپ در این مصاحبه اعلام کرده بود آمریکا قصد دارد دوباره این قرارداد را مورد بازبینی قرار دهد. اما موضع گیری اخیر اتاق بازرگانی آمریکا هشداری برای دولت ترامپ است که اهمیت توافق تجاری دوجانبه بین آمریکا و کره جنوبی را بیش از گذشته نشان میدهد.

مشکل اصلی ترامپ با توافق تجاری آمریکا و کره جنوبی، افزایش کسری تراز تجاری آمریکا در تجارت با کره جنوبی بعد از انعقاد این توافق نامه است. اما اتاق بازرگانی آمریکا معتقد است این مسئله به تنهایی نمیتواند به معنی بد بودن این توافق تجاری باشد.

بعد از انعقاد قرارداد تجاری دوجانبه آمریکا و کره جنوبی میزان صادرات خدمات آمریکا به این کشور ۲۵ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال رسیده است. در زمینه صادرات کالا نیز شرایط مشابهی برقرار است و در آینده نیز با رفع بیشتر موانع صادرات محصولات آمریکایی به کره جنوبی، میزان صادرات آمریکا به این کشور افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

درحال حاضر کشورهای جهان برای ورود به بازار دیگر کشورها و صادرات محصولات خود نیازمند توافقات تجاری دوجانبه هستند. به طور خاص در صورت نبود توافق تجاری آمریکا و کره جنوبی، شرکت‌های آمریکایی قبالیت رقابت با شرکت‌های اروپایی، چینی و استرالیایی را نخواهند داشت؛ چراکه هریک از آن‌ها توافق تجاری دوجانبه‌ای با کره جنوبی منعقد کرده‌اند.

قرارداد تجاری دوجانبه آمریکا و کره جنوبی موجب شده در ۵ سال اخیر صادرات محصولات کشاورزی، تولیدات کارخانه‌ای و خدمات آمریکا به کره جنوبی تسهیل گردد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.