۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۷۲۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کشور ترکیه برنامه دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی بخش نظامی خود را از طریق بومی سازی فناوری‌های این حوزه ارتقاء دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ترکیه برنامه دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی بخش نظامی خود را از طریق بومی سازی فناوری‌های این حوزه ارتقاء دهد.

اسماعیل دمیر، یکی از مسئولان صنایع دفاعی ترکیه در مصاحبه‌ای گفته است: «بومی سازی و پیشرفت در فناوری‌های نظامی از هر دو جنبه نظامی و اقتصادی برای کشورها مفید است. برنامه ترکیه برای سال ۲۰۲۰ و بعد از آن اتکاء به توان داخلی در عرصه تسلیحات نظامی و دفاعی است. این هدف میتواند ترکیه را از هردو جنبه نظامی و اقتصادی در کلاس بالاتری قرار دهد.»

ترکیه برای تحقق هدف بومی سازی فناوری‌های دفاعی درحال حاضر ۶ پروژه بزرگ نظامی را در زمینه تحقیق و توسعه این حوزه آغاز کرده است.

طبق آمار منتشر شده سرمایه‌گذاری ترکیه در حوزه تأمین محصولات تولیدی با تمرکز بر تحقیق و توسعه موجب رکوردشکنی سرمایه‌گذاری این کشور در صنایع نظامی شده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان سرمایه‌گذاری ترکیه در تولید محصولات و توسعه فناوری‌های بخش نظامی بالغ بر ۹۰۴ میلیون دلار بوده است. طبق گزارش عملکرد صنایع دفاعی و هوافضای ترکیه، در سال ۲۰۱۶ میلادی این سرمایه‌گذاری ۳۹ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۲۵۰ میلیون دلار رسیده است.

این درحالیست که بودجه نظامی تولید محصولات و سرمایه‌گذاری بخش نظامی در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب ۷۷۲، ۹۲۷ و ۸۸۷ میلیون دلار بوده است.

۱.۱۴ میلیارد دلار از بودجه سال ۲۰۱۶ میلادی ترکیه به تولید محصولات اختصاص یافته و تنها ۱۱۰ میلیون دلار آن صرف توسعه فناوری‌های نظامی شده است.

حمایت دولتی از بخش نظامی در ترکیه در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۶۱۶ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۱۶ این حمایت‌ها به بیش از ۷۴۱ میلیون دلار رسیده است.

بومی سازی بخش نظامی یکی از اولویت‌های کشورهاست و ترکیه نیز به این مهم پی برده که اتکاء به توان داخلی در تولید محصولات و فناوری‌های نظامی روشی به مراتب بهتر از خرید گسترده تسلیحات از کشورهای غربی است.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.