۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۶۲۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ دسته: انرژی
۰

روسیه و اتریش توافق کرده‌اند که دوباره پروژه خط لوله انتقال گاز دریای سیاه که گاز را از روسیه به طور مستقیم به مرکز و جنوب اروپا میفرستد، در دستور کار قرار دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و اتریش توافق کرده‌اند که دوباره پروژه خط لوله انتقال گاز دریای سیاه را که گاز را از روسیه به طور مستقیم به مرکز و جنوب اروپا میفرستد، در دستور کار قرار دهند.

کریستین کرن، صدر اعظم اتریش هفته گذشته در نشست اقتصادی سنت پترزبورگ شرکت کرده بود و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرده بود. یکی از مسائلی که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفته بود احیاء دوباره خط لوله دریای سیاه بوده است.

برای این منظور گروه OMV از بخش انرژی اتریش و شرکت گازپروم روسیه توافق کرده‌اند تا دوباره شرایط را برای ساخت خط لوله انتقال گاز از زیر دریای سیاه فراهم کنند.

منابع آگاه معتقدند درحال حاضر نمیتوان به طور قطع در مورد میزان هزینه مورد نیاز این پروژه اظهار نظر کرد. اما در صورت تحقق این پروژه نقش گروه OMV در توزیع گاز در منطقه اروپای مرکزی و جنوبی بسیار بیشتر خواهد شد. در حال حاضر نیز این گروه اتریشی فعال در حوزه توزیع گاز اروپا در سال بیش از ۵۷ میلیارد متر مکعب گاز را بین کشورهای اروپایی توزیع می‌نماید.

این مسیر جدید میتواند برای انتقال بیشتر گاز روسیه به کشورهای ایتالیا و یونان مورد استفاده قرار بگیرد. درحال حاضر نیز روسیه میتواند گاز خود را از طریق ترکیه به یونان و سپس ایتالیا ارسال نماید اما مسیر انتقال گاز از زیر دریای سیاه، ترکیه را از مسیر حذف میکند؛ درنتیجه میتواند نقش روسیه را در تأمین گاز اروپا بیش از گذشته پررنگ نماید و ریسک انتقال گاز را کاهش داده و در این زمینه به صادرات گاز روسیه استحکام بخشد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ پروژه خط لوله ای را برای انتقال مستقیم گاز به بلغارستان در نظر داشت که در آن زمان به دلیل مشکلات به وجود آمده بین روسیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران اوکراین، اجرای آن پروژه از دستور کار خارج شد. اما اکنون دوباره انتقال مستقیم گاز روسیه از زیر دریای سیاه به اروپای مرکزی و جنوبی در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.