۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۶۱۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

طبق اعلام وزیر تجارت نیوزلند، این کشور به دنبال انعقاد یک توافق دوجانبه تجاری با آمریکاست و مقامات آمریکایی نیز در این زمینه نظر مساعد خود را به نیوزلند اعلام کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اعلام وزیر تجارت نیوزلند، این کشور به دنبال انعقاد یک توافق دوجانبه تجاری با آمریکاست و مقامات آمریکایی نیز در این زمینه نظر مساعد خود را به نیوزلند اعلام کرده‌اند.

در هفته جاری وزیر تجارت نیوزلند به آمریکا سفر کرده است تا با مقامات تجاری دولت ترامپ از جمله ویلبر راس وزیر تجارت و روبرت رایتیزر نماینده تجارت خارجی آمریکا به منظور دستیابی به یک توافق تجاری دوجانبه مذاکره نماید. وزیر تجارت نیوزلند معتقد است دستیابی یک توافق دوجانبه تجاری در قالب یک قرارداد تجارت آزاد میتواند میزان تجارت کالا بین دو کشور را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کشور نیوزلند برنامه ریزی بلند مدتی در حوزه تجارت خارجی انجام داده و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی خود را در قالب توفقات تجاری دوجانبه ساماندهی نماید. در حال حاضر توافقات تجاری نیوزلند درحدود نیمی از تجارت خارجی این کشور را پوشش می‌دهند. در این میان آمریکا نیز یکی از اهداف اصل نیوزلند برای گسترش روابط تجاری است.

طبق آمار وزارت روابط خارجی و تجارت نیوزلند در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان تجارت دوجانبه نیوزلند و آمریکا درحدود ۱۶ میلیارد دلار بوده و آمریکا از این منظر سومین شریک تجاری نیوزلند محسوب میشود.

اقتصاد ۱۸۰ میلیارد دلاری نیوزلند به صادرات محصولات تولیدی وابسته است و به همین دلیل دولت این کشور در تلاش است تا از طریق توافقات دوجانبه تجاری شرایط را برای تسهیل صادرات کالا به دیگر کشورها فراهم نماید.

نیوزلند یکی از کشورهایی که با وجود خروج آمریکا از توافق تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام، اعلام کرده است تمایل دارد این توافق تجاری بدون حضور آمریکا نیز منعقد گردد.

از طرف دیگر آمریکا نیز اعلام کرده است شرایط موجود در توافق تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام را قبول ندارد اما تمایل دارد با کشورهای حاضر در این قرارداد به صورت دوجانبه تعامل نماید و تجارت خود با این کشورها را در قالب توافقات دوجانبه تجاری ساماندهی نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.