۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۱۹۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق گزارش جهانی سرمایه‌گذاری، که از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد(آنکتاد) منتشر شده، میزان سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به کشور ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش جهانی سرمایه‌گذاری، که از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد(آنکتاد) منتشر شده، میزان سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به کشور ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲ میلیارد دلار رسید.

در سال گذشته در ترکیه یک کودتای ناموفق به اجرا در آمد که درپی آن نگرانی‌ها از ثبات سیاسی کشور ترکیه افزایش یافت. کارشناسان معتقدند دلیل اصلی کاهش سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به کشور ترکیه همین کودتای ناموفق در کنار حملات تروریستی و ناامنی ایجاد شده درپی آن بوده است. با اینحال به نظر نمیرسد کاهش قیمت نفت و تبعات آن تأثیری بر کاهش ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ترکیه داشته باشد.

برخلاف دیگر کشورهای منطقه که عمدتا سرمایه‌گذاران خارجی را در حوزه تولید نفت و گاز جذب مینمایند، بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به کشور ترکیه در حوزه تولیدات کارخانه‌ای است که نشان از تنوع تولید در این کشور دارد.

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به کشور ترکیه درحالی اتفاق افتاد که در سال گذشته این کشور بیشترین فعالیت را در زمینه انعقاد قراردادهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته است. طبق گزارش منتشر شده در سال گذشته ترکیه با ۷ قرارداد در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن کشورهای کانادا، مراکش و امارات با ۴ قرارداد و ایران و نیجریه با ۳ قرارداد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کاهش ۳۱ درصدی در سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به کشور ترکیه درحالی رخ داده است که کارشناسان معتقدند انتظار میرفت میزان سرمایه ورودی از این میزان نیز کمتر باشد.

طبق آمار آنکتاد میزان کل سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۲ درصد کاهش به ۱۷۵۰ میلیارد دلار رسیده است. با اینحال این سازمان پیش بینی کرده است در ۱۰ سال آینده میزان سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای جهان روندی صعودی داشته باشد. کشورهای آمریکا، بریتانیا و چین بزرگترین مقاصد سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده‌اند.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.