۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۰۲۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ دسته: انرژی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

با وجود ارزانتر و راحت تر بودن تأمین گاز بیشتر از روسیه، آلمان قصد دارد در صورت قطع صادرات گاز هلند، به سراغ واردات گاز طبیعی مایع شده از آمریکا برود تا با ایجاد تنوع در مبادی وارداتی وابستگی خود به گاز روسیه را افزایش ندهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر کشور هلند برنامه دارد که گاز صادراتی خود به آلمان را قطع نماید. در این صورت ۵ میلیون خانوار آلمانی درخطر عدم دسترسی به گاز قرار خواهند گرفت. با وجود ارزانتر و راحت تر بودن تأمین گاز بیشتر از روسیه، آلمان برای حل این مشکل قصد دارد به سراغ واردات گاز طبیعی مایع شده از آمریکا برود.

درحال حاضر آلمان بیش از یک سوم گاز خود را از کشور هلند خریداری میکند. اما ذخیره گازی هلند در حال اتمام است و در آینده نزدیک صادرات گاز هلند متوقف خواهد شد. بنابراین مسئولان آلمانی از هم اکنون به فکر تأمین گاز در صورت قطع صادرات هلند در آینده نزدیک هستند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی زلزله‌ای در کشور هلند رخ داد و خسارات زیادی به این کشور وارد کرد. کارشناسان معتقدند علت اصلی وقوع این زلزله، استخراج منابع گازی هلند بوده است. درپی این حادثه مردم هلند برای جلوگیری از وقوع دوباره زلزله، با برپایی تظاهرات، خواستار توقف استخراج گاز در کشورشان شدند. دولت هلند نیز تصمیم گرفت از میزان استخراج گاز خود بکاهد و تا سال ۲۰۳۰ میلادی دیگر گازی به دیگر کشورها صادر ننماید.

قطع صادرات گاز هلند به آلمان بر زندگی ۵ میلیون نفر از مردم غرب و شمال کشور آلمان اثرگذار است. یکی از برنامه‌های آلمان برای تأمین گاز مورد نیاز خود اتصال به منابع گازی روسیه از طریق خط لوله نورد استریم است. پیش از این قرار شده بود یک خط لوله ۱۰۰ کیلومتری در زیر دریای بالتیک احداث شود و گاز روسیه را به طور مستقیم به آلمان برساند. هزینه احداث این خط لوله درحدود ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده بود.

در منطقه اروپا شرکت «تایسن گاز» مسئول مستقیم تأمین و توزیع گاز به کشورهای اروپایی ازجمله آلمان است. در سال ۲۰۱۶ یک شرکت فعال در حوزه انرژی از فرانسه و صندوق ارزی هلند به طور مشترک شرکت تایسن گاز را خریداری کردند. درپی این اقدام شرکت تایسن گاز تغییر رویه داد و در اولین اقدام پروژه احداث خط لوله جدید گاز از روسیه به آلمان را به حالت تعلیق درآورد.

درحال حاضر شرکت تایسن گاز برنامه دارد تا نیاز کشورهای اروپایی به گاز را از طریق واردات گاز مایع از آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس تأمین نماید. اما این روش هزینه‌هایی به مراتب بیشتر از واردات گاز از روسیه درپی خواهد داشت.

در برنامه جدید قرار است گاز وارداتی از آمریکا در بندر زیبورگ در کشور بلژیک تخلیه شود و از آنجا از طریق یک خط لوله به هلند و سپس به آلمان منتقل شود. برای این منظور شرکت تایسن گاز قرار است یک خط لوله ۲۲۰ کیلومتری با نام زیلینک را احداث نماید که هزینه‌ی آن بالغ بر ۶۰۰ میلیون یورو خواهد بود. بنابراین حتی با در نظر نگرفتن قیمت تفاوت قیمت گاز روسیه و گاز مایع آمریکا، هزینه طرح جدید دو برابر برنامه پیشین تأمین گاز از روسیه و احداث خط لوله نورد استریم است.

یکی از دلایل اصلی کنار گذاشتن طرح خرید گاز بیشتر از روسیه و تأمین گاز از آمریکا با وجود هزینه‌های بیشتر، نگرانی کشورهای اروپایی به وابستگی بیشتر به گاز روسیه است. برای این منظور کشورهای اروپایی تنوع در مبادی وارداتی گاز را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بیش از حد به واردات گاز از روسیه وابسته نباشند.

درحال حاضر نگرانی‌های زیادی از نظر زمین شناسی و تخریب محیط زیست به پروژه خط لوله زیلینک وارد شده و مردم کشورهای اروپایی تظاهرات متعددی علیه اجرای این پروژه انجام داده‌اند. با اینحال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا سال ۲۰۲۱ این پروژه اجرایی شود.

آلمان در کنار واردات گاز از روسیه و هلند، در حال حاضر بخشی از نیاز گاز خود را از طریق واردات از کشور نروژ انجام میشود. چنانچه پروژه جدید خط لوله زیلینک اجرایی شود این امکان وجود دارد که آمریکا، کشورهای عربی خلیج فارس و حتی کشورهای آفریقایی نیز به مبادی وارداتی گاز آلمان اضافه شوند.

با اینحال دلیل اصلی تصمیم واردات گاز از دیگر کشورها و عدم افزایش واردات از روسیه، مسائل سیاسی بوده است. درحال حاضر نیاز آلمان به گاز روندی صعودی دارد و بنابراین این کشور عملا نمیتواند واردات گاز از روسیه را افزایش ندهد؛ چراکه روسیه بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارد. به طور خاص در بلند مدت غیرمحتمل است که آمریکا بتواند نیاز گازی آلمان را از طریق صادرات گاز مایع با قیمتی مناسب تأمین نماید.

با اینحال مسئولان تصمیم گیری در کشور آلمان به منظور عدم وابستگی بیش از حد به گاز وارداتی از روسیه تصمیم گرفته‌اند خط لوله زیلینک را در دستور کار قرار دهند.

اما کارشناسان معتقدند آلمان به دلیل نیاز روزافزون خود در آینده نزدیک تصمیم به ساخت هر دو خط لوله بالتیک و زیلینک خواهد گرفت. این درحالیست که واردات مستقیم گاز از روسیه مزیت دیگری نیز برای آلمان به همراه دارد: از آنجا که این خط لوله آلمان را به طور مستقیم به روسیه متصل میکند، این امکان برای آلمان فراهم میشود که به هاب توزیع گاز در اروپا نیز تبدیل شود که یک امتیاز برای این کشور محسوب میشود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.