۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۴۴۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ دسته: انرژی
۰

دولت روسیه اعلام کرده‌است برنامه‌ای برای فروش سهام خود در شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور مانند روس نفت، به بخض خصوصی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت روسیه اعلام کرده‌است برنامه‌ای برای فروش سهام خود در شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور مانند روس نفت، به بخض خصوصی ندارد.

اخیرا صحبت‌های زیادی در زمینه خصوصی سازی شرکت‌های نفتی کشورهای دنیا، همچون عربستان مطرح شده است. با اینحال سخنگوی رئیس جمهور روسیه در نشست خبری خود اعلام کرد که روسیه برنامه‌ای برای این کار ندارد.

این درحالیست وزیر اقتصاد سابق روسیه اخیرا بر ضرورت خصوصی سازی تمامی شرکت‌های نفتی روسیه تا سال ۲۰۲۵ میلادی سخن گفته بود.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند دولتی بودن شرکت‌های نفتی بیش از آنکه به سود اقتصاد کشور و آن شرکت‌ها باشد، موجبات متضرر شدن این شرکت‌ها را فراهم میکند. با اینحال حل و فصل مشکلات و چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های نفتی بدون دخالت دولت بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

وابستگی اقتصاد روسیه به صادرات نفت و گاز موجب شد این کشور در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به دلیل تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکا با رکود مواجه شود. خصوصی سازی بخش نفت و گاز روسیه به عنوان راهکاری برای افزایش رشد اقتصادی و کمک به خروج از رکود مطرح شده است.

با اینحال مسئولین دولتی روسیه معتقدند اکنون زمان مناسبی برای خصوصی سازی کامل شرکت‌های نفتی نیست و لازم است در زمینه مسائل بخش نفت و گاز روسیه در کنار مسائل اقتصادی، مسائل دیگری نیز در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است گرچه بخش قابل توجهی از سهام شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه متعلق به دولت این کشور است اما این شرکت‌ها به شکل سهامی اداره میشوند و سود و زیان عملکرد این شرکت‌ها به طور کامل به سهامداران آن‌ها میرسد. به بیان دیگر عملکرد این شرکت‌ها از شفافیت قابل قبولی برخوردار است و نحوه مدیریت و عملکرد آن‌ها با شرکت‌های خصوصی تفاوتی ندارد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.