۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۱۳۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ دسته: انرژی
۰

کارشناسان بخش خصوصی به دولت آمریکا پیشنهاد کرده‌اند به منظور افزایش منابع در دسترس برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی، مالیات بر مصرف حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ برنامه دارد که بیش از هزار میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساختی آمریکا هزینه نماید. افزایش هزینه‌های زیرساختی و نوسازی آن‌ها یکی از شعارهای اصلی ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

با اینحال دغدغه اصلی دولت ترامپ در این زمینه نحوه تأمین مالی این حجم عظیم از منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی کشور آمریکاست.

روش تأمین مالی اغلب پروژه‌های دولتی در آمریکا فروش اوراق قرضه و توسعه بر پایه استقراض بوده است. در زمان حاضر نرخ بهره استقراض منابع مالی در پایین‌ترین حد تاریخی خود قرار دارد و استقراض منابع مالی برای جبران کسری بودجه و تأمین مالی پروژه‌های مدنظر دولت ارزان تر از هر زمان دیگری است.

دولت آمریکا هفته گذشته بودجه مد نظر خود برای سال ۲۰۱۸ میلادی را به کنگره ارسال کرده است. در این بودجه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از منابع دولتی برای تأمین مالی پروژه‌ای زیرساختی در نظر گرفته شده و پیش‌بینی شده است بتوان ۸۰۰ میلیارد دلار از منابع بخش خصوصی نیز جذب شود تا هدف سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری ترامپ در پروژه‌های زیرساختی آمریکا محقق گردد.

در این میان کارشناسان بخش خصوصی به دولت آمریکا پیشنهاد کرده‌اند به منظور افزایش منابع در دسترس برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی، مالیات بر مصرف حامل‌های انرژی را افزایش دهد. منابع مالی حاصل از افزایش مالیات بر مصرف حامل‌های انرژی به صندوق تأمین مالی راه آهن واریز میشود و میتوان از آن برای ساخت و نوسازی راه‌های آمریکا استفاده کرد.

مالیات بر مصرف حامل‌های انرژی از سال ۱۹۹۳ میلادی متناسب با تورم افزایش نیافته و در صورت اصلاح این رویه ده ها میلیارد دلار بر منابع درآمدی دولت آمریکا اضافه خواهد شد. با اینحال کارشناسان معتقدند تأثیر منفی افزایش مالیات بر مصرف حامل‌های انرژی بر خانواده‌های با درآمد کمتر بسیار بیشتر از تأثیر آن بر ثروتمندان خواهد بود.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.