۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۸۰۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در هفته گذشته ۲.۸ میلیارد دلار از اوراق قرضه شرکت نفت ونزوئلا را خرید. این بانک آمریکایی انتظار دارد قیمت اوراق خریداری شده در طول چند سال بیش از دو برابر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک آمریکایی گلدمن ساکس در هفته گذشته ۲.۸ میلیارد دلار از اوراق قرضه شرکت نفت ونزوئلا را خرید. این بانک آمریکایی انتظار دارد قیمت اوراق خریداری شده در طول چند سال بیش از دو برابر شود.

شرکت نفت ونزوئلا این اوراق قرضه را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده بود و در آن زمان بانک مرکزی ونزوئلا این اوراق را خریداری کرده بود. اکنون بانک آمریکایی گلدمن ساکس این اوراق را از بانک مرکزی ونزوئلا خریداری کرده است.

سررسید این اوراق سال ۲۰۲۲ میلادی عنوان شده است. به دلیل رتبه اعتباری پایین ونزوئلا و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این کشور، نرخ بهره اوراق قرضه شرکت نفت ونزوئلا دست کم ۳۰ درصد خواهد بود.

کارشناسان معتقدند خرید اوراق قرضه وزارت نفت ونزوئلا توسط بانک آمریکایی گلدمن ساکس در راستای راهبرد بلندمدت این بانک برای اثرگذاری بیشتر در ونزوئلاست.

این درحالیست که این بانک آمریکایی برای خرید اوراق قرضه وزارت نفت ونزوئلا از بانک مرکزی این کشور، به طور مستقیم با دولت ونزوئلا وارد مذاکره نشده بلکه با استفاده از واسطه‌هایی این اوراق قرضه را خریداری کرده است.

خرید اوراق قرضه شرکت نفت ونزوئلا توسط بانک آمریکایی گلدمن ساکس در شرایطی اتفاق افتاده که ونزوئلا با بحران داخلی مواجه است و مردم این کشور به طور گسترده‌ای علیه دولت تظاهرات می‌کنند. تنها در دو ماه گذشته بیش از ۵۰ نفر از مردم ونزوئلا در تظاهرات خیابانی کشته شده‌اند. علاوه بر این اقتصاد ونزوئلا با یک ابرتورم و بحران در تأمین محصولات غذایی مورد نیاز مردم مواجه است.

مخالفان دولت ونزوئلا معتقدند در شرایط فعلی هرگونه خرید اوراق قرضه توسط شرکت‌های خارجی موجب میشود که منابع مالی بیشتری در اختیار دولت قرار بگیرد و از این منظر اقدام این بانک آمریکایی را نادرست می‌دانند.

با اینحال باید منظر ماند و دید که این سرمایه‌گذاری بانک آمریکایی کلدمن ساکس در ونزوئلا چه نتایجی درپی خواهد داشت.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.