۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۷۶۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

عربستان سعودی اعلام کرده است طی یک برنامه خصوصی سازی گسترده در چند سال آینده با فروش شرکت‌های دولتی در ۱۶ بخش اقتصاد این کشور از جمله نفت، بهداشت، آموزش، فرودگاه و آردسازی، ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد نصیب دولت این کشور خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان سعودی اعلام کرده است در چند سال آینده یک برنامه خصوصی سازی گسترده در دستور کار دارد. طبق اعلام عربستان سعودی با فروش شرکت‌های دولتی در ۱۶ بخش اقتصاد این کشور از جمله نفت، بهداشت، آموزش، فرودگاه و آردسازی، ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد نصیب دولت این کشور خواهد شد.

در ادامه لیستی از برخی از شرکت‌های بزرگ و مهم دولت سعودی که در برنامه خصوصی‌سازی این کشور قرار دارند ارائه میشود:

شرکت نفت آرامکو سعودی:

دولت سعودی اعلام کرده است برنامه دارد تا در سال آینده ۵ درصد از سهام شرکت نفت آرامکو را در یک مزایده عمومی به فروش برساند. فروش ۵ درصد سهام این شرکت با هدف تعیین قیمت انجام می‌گیرد تا در گام‌های بعدی بتوان با قیمت‌گذاری کل سهام آن، این شرکت را به بخش خصوصی فروخت. طبق گفته مقامات رسمی شرکت آرامکو درکل بالغ بر ۲ میلیارد دلار ارزش دارد؛ با اینحال کارشناسان غیردولتی معتقدند ارزش این شرکت درحدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار است.

شرکت پست سعودی:

شرکت پست سعودی یکی دیگر از شرکت‌های دولتی است که به گفته منابع آگاه در لیست خصوصی سازی قرار گرفته است.

سازمان غلات سعودی:

سازمان دولتی غلات سعودی وظیفه خرید و فروش غلات مورد نیاز کشور عربستان سعودی را به عهده دارد. این شرکت برنامه دارد که بخش‌های آردسازی خود را به فروش برساند و دیگر بخش‌های خود را به عنوان یک شرکت دولتی حفظ نماید. برای به فروش رساندن بخش آردسازی این شرکت نیز ۴ شرکت دیگر در نظر گرفته شده است که به صورت جداگانه به بخش خصوصی به فروش خواهد رسید. از شرکت‌های «آرچر دنیلز میدلند» و «گروه غذایی سعودی» که در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی فعال هستند، به عنوان دو خریدار بخش آردسازی سازمان غلات سعودی نام برده شده است.

باشگاه‌های فوتبال:

طبق گفته منابع آگاه بانک سرمایه‌گذاری عربستان سعودی منابع مالی را برای خصوصی سازی دست کم ۵ باشگاه فوتبال از لیگ حرفه‌ای عربستان در نظر گرفته‌اند. در واقع بخش خصوصی برای خرید این باشگاه‌های فوتبال میتواند بخشی از منابع مالی را به شکل تسهیلات از بانک سرمایه‌گذاری دریافت نماید.

شرکت‌های هواپیمایی سعودی:

شرکت‌های هواپیمایی سعودی در حال حاضر تحت مالکیت دولت این کشور هستند. خصوصی سازی این شرکت‌ها از طریق واگذاری بخش خدمات پزشکی پروازها به بخش خصوصی آغاز شده که قیمت آن درحدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بخش بهداشت:

در بخش بهداشت یکی از اصلی‌ترین موارد که برای فروش به بخش خصوصی در نظر گرفته شده، بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی ملک فیصل در ریاض است. طبق گفته آقای «محمد التوایجری» مشاور وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان، روند خصوصی سازی این بیمارستان تخصصی درحال حاضر در مراحل نهایی قرار دارد. علاوه بر این طبق گفته منابع آگاه وزارت بهداشت عربستان برای خصوصی سازی ۵۵ مرکز بهداشتی دیگر در ریاض نیز درحال رایزنی و تعیین تکلیف است.

بخش آموزش:

طبق گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های دولتی مرتبط با وزارت آموزش عربستان سعودی، این کشور روند خصوصی سازی مدیریت و همچنین ساختمان‌های مراکز آموزشی خود را آغاز کرده است. عربستان سعودی برای پیشبرد این هدف بانک HSBC را به عنوان مشاور مالی خود استخدام نموده است.

شرکت برق سعودی:

عربستان سعودی برنامه دارد که شرکت تأمین کننده زیرساخت‌های برق را به چند شرکت جداگانه تقسیم نموده و سپس آن‌ها را تحت قراردادهای فروش اولیه به شرکت‌ها و مردم محلی به فروش برساند. همچنین ممکن است بخشی از شرکت‌های جدید به شرکت‌های محلی و شرکای خارجی آن‌ها به فروش برسد. طبق گفته آقای «پدی پادماناتان» مدیرعامل شرکت ACWA که در شهر ریاض و درحوزه برق فعالیت میکند، انتظار میرود که اولین شرکت از مجموعه شرکت‌های شرکت برق سعودی تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به فروش برسد.

شرکت شیرین‌سازی آب شور:

سال گذشته میلادی مقامات رسمی سعودی برنامه‌ای برای خصوصی سازی شرکت شیرین سازی آب شور این کشور ارائه کردند. این شرکت در کنار شیرین سازی آب شور، تولید برق نیز انجام میدهد. نحوه خصوصی سازی این شرکت به شکل سهام داری مشترک خواهد بود و به واحدهای تولید محلی به فروش خواهد رسید. در ادامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر نیز میتوانند وارد شوند و در خرید سهام این شرکت سهیم گردند.

شرکت پتروشیمی صدارا:

طبق گفته آقای «زیاد اللبان» میرعامل شرکت صدارا، شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی برنامه دارد که بخشی از سهام خود از شرکت صدارا را به فروش برساند. شرکت آرامکو اکنون ۶۵ درصد از سهام شرکت صدارا را به خود اختصاص داده و قرار است سهام خود را به ۳۵ درصد کاهش دهد. سهام این شرکت قرار است به یک جویت ونچر حاصل از مشارکت یک شرکت داخلی و یک شرکت آمریکایی به فروش برسد. با اینحال مدیرعامل شرکت صدارا در مورد زمان‌بندی فروش سهام توسط شرکت آرامکو اطلاعاتی نداده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.