۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۳۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ دسته: انرژی
۰

بعد از توافق کشورهای عضو اوپک به تمدید توافق ثبات سقف تولید، برخلاف انتظار قیمت نفت با ۵ درصد کاهش به حدود ۵۱ دلار رسید و همه‌ی کشورهای عضو اوپک از تأثیر نتیجه نشست خود بر قیمت نفت تعجب کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزرای کشورهای عضو اوپک در دیدار پنجشنبه شب خود توافق کردند که سقف تولید خود را برای ۹ ماه دیگر افزایش ندهند. دستیابی به این توافق یک گام مثبت برای اوپک ارزیابی میشد و این کشورها یکدیگر را برای توانایی در دستیابی به این اجماع تحسین کردند. کشورهای عضو اوپک بعد از نشست خود منتظر افزایش قیمت نفت بودند که با نتیجه‌ای دیگر مواجه شدند.

دو ساعت بعد از این نشست برخلاف انتظار این کشورها قیمت نفت با ۵ درصد کاهش به حدود ۵۱ دلار رسید و همه‌ی کشورهای عضو اوپک از تأثیر نتیجه نشست خود بر قیمت نفت تعجب کردند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در خصوص توافق اخیر اوپک گفته است: «من بیش از ۲۰ سال است که در بازار نفت فعال هستم؛ ولی تابحال این مشارکت ۱۰۰ درصدی از اعضاء اوپک و نزدیک ۱۰۰ درصدی از تولیدکنندگان غیراوپکی را ندیده بودم»

با اینحال وزیر نفت ایران بعد از کاهش قیمت نفت در اثر نشست اوپک گفت:«این نتیجه بسیار تعجب برانگیز است. من نمیتوانم دلیل این پاسخ معکوس بازار را متوجه بشوم!»

اوپک در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای تقویت هماهنگی و یکپارچگی بین اعضاء انجام داده است. اما نتایج نشست اخیر اوپک نشان داد این سازمان با مدیریت مناسب بازار نفت جهان بسیار فاصله دارد.

به نظر میرسد کاهش قیمت نفت درپی توافق اوپک به این دلیل رخ داد که کشورهای عضو اوپک پیش از دستیابی به این توافق فعالین بازار نفت را از اقدامات خود در راستای کاهش عرضه نفت خوشبین کرده بودند. در واقع فعالین بازار نفت انتظار داشتند کشورهای اوپک بازهم از تولید نفت خود بکاهند، درحالیکه تنها به تمدید سقف‌های قبلی به مدت ۹ ماه دیگر بسنده شده است.

علاوه بر این اثری که تمدید توافق سقف تولیدی میتوانست بر قیمت نفت داشته باشد، در یک هفته منتهی به این توافق رخ داده بود. بنابراین توافق بر سر تمدید قرارداد قبلی اثر خود در جهت افزایش قیمت نفت را پیش از این گذاشته بود.

اعضای اوپک بعد از توافق بر سر تمدید ۹ ماهه ثابت نگهداشتن سقف تولید اعلام کرده‌اند در صورت نیاز زمان تمدید این قرارداد بازهم تمدید خواهد شد و یا ممکن است میزان تولید کشورها بیش از گذشته محدود شود.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.