۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۷۵۹ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ دسته: پول و بانک، نظام های پرداخت
۰

روسیه در سال ۲۰۱۴ با همکاری شرکت CyberPlat شروع به طراحی یک سیستم پیام رسان مالی بین المللی (SPFS) کرده که قرار است جایگزینی برای عملیات سوئیفت در سطح بین الملل باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته رئیس بانک مرکزی روسیه، اگر سوئیفت در روسیه قطع شود، سیستم بانکداری روسیه دچار مشکل نخواهد شد. چرا که روسیه یک سیستم داخلی (Mir) برای پیام رسانی مالی طراحی کرده است که تمامی عملیات بانک های داخلی را بدون نیاز به استفاده از سوئیفت انجام می دهد. در حال حاضر ۹۰ درصد دستگاه های خودپرداز روسیه به سیستم (Mir) متصل هستند که نسخه داخلی ویزا و مستر کارت می باشد.

همچنین روسیه در سال ۲۰۱۴ با همکاری شرکت CyberPlat شروع به طراحی یک سیستم پیام رسان مالی بین المللی(SPFS) کرده است که قرار است جایگزینی برای عملیات سوئیفت به منظور انتقال داده ها و پیام های مالی در سطح بین الملل باشد. طبق گفته شرکت CyberPlat پیام رسان طراحی شده هم به لحاظ تکنولوژیک و هم به لحاظ دسترسی به داده ها ویژگی های متمایزی نسبت به سوئیفت دارد. به عنوان نمونه داده ها فقط در یک یا دو کشور خاص ذخیره نمی شوند، بلکه قرار است در یک شبکه ایی از کشورها گسترده شود و مراکز متعددی داشته باشد تا از سوء استفاده های امنیتی و اطلاعاتی از این داده ها به نفع چند کشور خاص جلوگیری شود. این سیستم پیام رسانی بر طبق استانداردهای معتبر بین المللی طراحی شده است، این بدین معنی است که در تمامی کشورهای جهان قابلیت استفاده و راه اندازی را دارد و توانایی تبادل با سیستم سوئیفت را نیز به صورت مستقیم دارد.

در حال حاضر ۳۳۰ بانک روسی به سیستم پیام رسان جایگزین سوئیفت (SPFS) متصل شده اند. روسیه اعضا و شرکای بریکس را دعوت کرده تا به سیستم جایگزین سوئیفت طراحی شده بپیوندند تا کنترل آمریکا بر نظام مالی بین المللی را از بین ببرند. لذا کشور ایران نیز می تواند با استفاده از طراحی سیستم های مشابه و جایگزین سوئیفت و همکاری با سایر کشورها نیاز به سوئیفت را از بین ببرد و اثر تحریم های بانکی اعمال شده را خنثی سازد.

منابع: راشاتودی و اوراسیا ریویو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.