۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۸۹ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

امروزه کمتر به تشریح مفهوم اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی غرب پرداخته می شود؛ برخی از مردم این دو مفهوم را مکمل و یا مترادف یکدیگر دانسته اند در حالیکه چنین تفسیری اشتباه است.

به گزارش مسیر اقتصاد  به نقل از راه دانا، «اقتصاد مقاومتی»  واژه ای است که این روزها  در مجالس خبری و سیاسی بدان پرداخته می شود و بسیاری آن را راهکار مناسبی برای  مقابله با  شرایط تحریم ها و گرانی های موجود می دانند.

«اقتصاد مقاومتی» یعنی تشخیص حوزه های فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و محدود، چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

هدف در اقتصاد مقاومتی این است که بر فشارها و ضربه‌های اقتصادی از سوی نیروهای متخاصم یا موانع خارجی و داخلی، غلبه کرد و با وجود چالشها به حرکت اقتصادی ادامه داد.

امروزه کمتر به تشریح مفهوم اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی غرب پرداخته می شود ، برخی از مردم این دو مفهوم را مکمل و یا مترادف یکدیگر دانسته اند،در حالیکه چنین تفسیری اشتباه است.

برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا  تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند .

ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.

در ریاضت اقتصادی در شرایط بحران زده و سخت محدودیتهایی بوجود می آید اما در اقتصاد مقاومتی فرصتهایی پیش می آید که از آنها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.