۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۰۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ دسته: پول و بانک کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

با وجود افزایش ناامنی‌های سیاسی واجتماعی در ترکیه و کاهش ورود گردشگران از مناطق مختلف جهان به این کشور در ماه‌های اخیر، ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۶ با رشدی حدود ۶ درصد همراه بوده است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به طور متوسط سالانه حدود ۱.۸ میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند که اغلب این سفرها با اهداف تفریحی انجام می‌شود.

از اواخر سال گذشته و با حمایت بیشتر ترکیه از معارضان سوری، کمپینی با عنوان «تحریم سفر به کشورهای حامی داعش» به راه افتاد و مردم را به کاهش سفر به کشورهایی چون ترکیه و امارات تشویق کرد. اما برخلاف انتظار آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۶ (از ۱۱ دی ۱۳۹۴ تا ۱۲ خرداد ۱۳۹۵)، نشان از آن دارد که میزان سفرهای ایرانیان به ترکیه افزایش داشته است. [۱]

گردشگری ترکیه در حال حاضر به دلیل تنش به وجود آمده بین این کشور و روسیه و همچنین حملات تروریستی متعدد که این کشور را نا امن کرده است، با مشکلاتی همراه شد و به همین دلیل میزان گردشگران ورودی به این کشور روندی کاهشی را ثبت کرد. طبق آمارهای جهانی درآمد ترکیه از بخش گردشگری در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴، ۸.۳ درصد کاهش داشته است.

در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۶ نیز میزان کل گردشگران ورودی کشور ترکیه با ۲۳ درصد کاهش به ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. به عنوان نمونه میزان ورود گردشگران از کشور روسیه ۸۳ درصد، لیبی ۷۴ درصد، عراق ۵۶ درصد، ژاپن ۵۵ درصد، کره‌جنوبی ۵۲ درصد، اسپانیا ۴۹ درصد، لهستان ۴۸ درصد، قزاقستان ۴۷ درصد، سوئد ۴۶ درصد، ایتالیا ۴۵ درصد، چین ۳۵ درصد، فرانسه ۳۲ درصد، بلژیک ۳۱ درصد، اتریش ۲۸ درصد و آلمان (کشوری که هرساله در صدر گردشگران ورودی به ترکیه قرار دارد) ۲۵ درصد کاهش یافته است. اما در میان کشورهایی که هرساله گردشگران زیادی به ترکیه می‌فرستند تنها گردشگران سه کشور ایران، گرجستان و اوکراین با افزایش همراه بوده است؛ در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ ورود گردشگران ایرانی به ترکیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

چنانچه هریک از ایرانیانی که به ترکیه سفر کرده‌اند به طور میانگین هزار دلار در این سفر خرج کرده باشند، در ۵ ماه نخست سال جاری در حدود ۷۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی ایران از کشور خارج شده و در این سفرها به ترکیه رفته است. این درحالیست که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی کل میزان واردات کالای ایران از کشور ترکیه در ۵ ماه دی، بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت اخیر در حدود ۱۱۷۰ میلیون دلار بوده است. به این ترتیب ترکیه در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ معادل ۶۰ درصد کل درآمدی که از صادرات کالا به ایران داشته، از طریق سفر گردشگران ایرانی به این کشور بدست آورده است.

پینوشت:

[۱] http://www.turizm.gov.tr/EN,153018/number-of-arriving-departing-visitors-foreigners-and-ci-.html



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.