۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۰۲۲ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ دسته: تولید
۰

ملکی نماینده مجلس یکی از مشکلات تولیدکنندگان را رقابت نابرابر با کالاهای قاچاق و بی کیفیت چینی دانست که بعضا از مبادی رسمی نیز وارد کشور می شوند.

ولی ملکی نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تبیین اثرات ورود کالاهای قاچاق بر تولید صنعت ایران پرداخت.

این نماینده مجلس در ابتدا با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس گفته‌های دولتمردان حجم قاچاق در حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار است، در مورد ضررهای حاصل از واردات قاچاق کالا گفت: بزرگ‌ترین ضرری که کالاهای قاچاق به کشور وارد می‌کند این است که فرصت‌های شغلی را از بین می‌برد، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ گرفته در واحدهای تولیدی و صنعتی را ناکارآمد می‌کند و اثربخشی آن را از بین می‌برد. به همین دلیل شاهد رکود خاصی در تولید و اشتغال هستیم.

ملکی در مورد علل پایین بودن قدرت تولیدات صنایع داخلی در مواجه با کالاهای وارداتی، گفت: بحث رقابت که مطرح می‌شود دو حالت دارد. یک وقت است از نظر کیفیت بگوییم قدرت رقابت ندارد و یک وقت هم قیمت است.

وی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی قاچاق، چینی است. در چین سه نوع کالا تولید می‌شود؛ نوع اول آن با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و قیمت این نوع کالاها قیمت پایینی نیست. نوع دوم یک کالای متوسطی است که این‌ها را تحت لیسانس انجام می‌دهد و در کشور خودش و برای کشورهایی که می‌خواهند از آن استفاده می‌کنند تولید می‌شود.

ملکی در ادامه با معرف کالای درجه سه چینی گفت: چین یک کالای درجه سومی نیز تولید می‌کند که قیمت بسیار نازلی دارد. متأسفانه آن چیزی که در کشور ما به عنوان کالای قاچاق نمود پیدا می‌کند نوع درجه سه آن است و به خاطر اینکه این نوع کالاها ظاهر خوبی دارند در ایران تقاضا دارد و به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به رقابت نابرابر بین کالای ایرانی و خارجی، گفت: از لحاظ کیفیت کالای ایرانی از نظر کیفیت، کیفیت خیلی بالاتری برخوردار است اما وقتی که ما شرایطی را فراهم می‌کنیم تا بازار ما در اختیار دیگران قرار بگیرد عملاً کارخانه تولیدکننده با همه ظرفیت تولید نمی‌کند و هزینه تمام‌شده‌اش بالا می‌رود قدرت رقابت هم این‌طوری سلب می‌شود و در کیفیتش اثر می‌گذارد.

نماینده مشکین‌شهر اراده جدی برای جلوگیری از قاچاق کالا را تنها راه جلوگیری از ورود کالای قاچاق عنوان داشت و تصریح کرد: اراده جدی برای مبارزه با قاچاق یک راه حلی منطقی است چون بیشتر کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود. البته اصلاح قانون هم یکی از این راه های جلوگیری از ورود کالای قاچاق است. به دلیل برخی خلع‌های قانونی یا مجوزهای صادرشده مانند ته لنجی باعث شده است لنج هایی که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کالا می‌برند، کالاهای زیادی را به نام ته لنجی بدون پرداخت عوارض وارد کشور می‌کنند.

ملکی در مورد راهکارهایی که کالای ایرانی مورد پسند جامعه قرار بگیرد و مردم به جای کالای خارجی به خصوص چینی از کالای ایرانی استفاده کنند نیز بیان داشت: یکی از بدبختی‌هایی کشور این است که بعضا خودباختگی در ما وجود دارد و این مشکل فرهنگی است.

وی ادامه داد: وقتی بعضی افراد به دنبال خرید کالا با اسم و برند خارجی هستند که این خودباختگی است. این یک مشکل فرهنگی است که باید نگاه‌ها را عوض کنیم. صداوسیما و رسانه‌های جمعی نیز باید رسالت خودشان را انجام بدهند و کار فرهنگی انجام شود؛ مردم هم باید بدانند که وقتی لباس، خوراک، کفش و وسایل خانه را که استفاده می‌کنید به دست خارجی ساخته شود باعث می‌شود کارگر ایرانی بیکار شود.

وی در پایان وضعیت امسال صنعت را وابسته به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت دوازدهم دانسته و گفت: اگر دولت جدیدی سرکار بیاید امکان دارد تغییراتی صورت بگیرد و اگر دولت فعلی سرکار باشد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در حال فعالیت است فعالیت‌های خود را با همان رویه فعلی و با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. البته وضعیت صنعت وابستگی به انتخابات پیش رو و برنامه‌های رئیس‌جمهور دوازدهم دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.