۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۷۶۹ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

محمد عددیان عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌الملل با اشاره به اینکه در حال حاضر، هیچ راه حل و سازوکار مشخصی برای تامین نیازهای ارزی این حوزه به ویژه در بخش کشتیرانی، تعریف نشده است، افزود: برای عرضه ارز شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران به مرکز مبادله ارز یا سایر سامانه‌های پیش‌بینی‌شده الزامی وجود ندارد و به دلیل محاسبه هزینه‌ها بر پایه ارز با نرخ غیررسمی، برای انتقال درآمد ارزی این بخش به کانال‌های رسمی انگیزه‌ای وجود ندارد.

یکی از بخش‌های منابع و مصارف ارزی، بخش حمل و نقل بین الملل است و عدم تامین ارز از مجاری رسمی و نوسان نرخ آن تاثیر مخربی بر حمل و نقل بین‌المللی دارد. در این راستا محمد عددیان عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین الملل در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: انتقال جریان ارزی بخش حمل و نقل بین الملل به بازار رسمی نیازمند تعریف سازوکارهای قانونی مناسب، اصلاح ساختار هزینه‌ها و ایجاد مشوق‌های لازم برای شرکت‌های فعال در این بخش است.

فقدان سازوکار مشخص برای تامین ارز شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی

وی در خصوص وجود سازوکار قانونی برای تامین نیازهای ارزی بخش حمل و نقل بین الملل ایران، به ویژه در بخش کشتیرانی و همچنین استقبال شرکت‌ها از این سازوکارها گفت: در حال حاضر، به نظر می رسد که هیچ راه حل و سازوکار مشخصی برای این موضوع تعریف نشده باشد. با این وجود، اگر چنین سازوکاری تعریف و اجرا شود، احتمالا مورد استقبال شرکت‌های فعال در این بخش قرار خواهد گرفت.

عددیان در خصوص الزام به عرضه ارز شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران به مرکز مبادله ارز یا سایر سامانه‌های پیش‌بینی‌شده گفت: در حال حاضر، الزامی برای عرضه ارز شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران به مرکز مبادله ارز یا سایر سامانه‌های پیش‌بینی‌شده وجود ندارد.

ناچیز بودن درآمد ارزی بخش حمل و نقل و عدم تمایل به عرضه در بازار رسمی

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌الملل با اشاره به اینکه آمار دقیقی از نسبت عرضه درآمدهای ارزی بخش حمل‌و نقل بین‌الملل در بازار غیررسمی ایران موجود نیست، بیان داشت: با توجه به ناچیز بودن درآمد ارزی این بخش، احتمال خروج آن از اقتصاد ایران بسیار کم است.

عددیان همچنین در پاسخ به چگونگی انتقال جریان ارزی بخش حمل‌و‌نقل بین الملل به بازار رسمی تاکید کرد: با توجه به اینکه تمامی هزینه‌های ارزی و ریالی بخش حمل و نقل بر پایه ارز غیر رسمی بازار محاسبه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که این درآمد ناچیز ارزی به کانال‌های رسمی ارز منتقل شود.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.