۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۱۸ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ضوابط اجرايي استرداد ماليات بر ارزش افزوده و عوارض پرداختي صادرکنندگان اصلاح شد. مشمولان این اصلاحیه با تکمیل فرم های موجود در این اصلاحیه نسبت به استرداد واریزهای اضافی خود اقدام کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان توسعه تجارت، قانون مربوط به اصلاح دستورالعمل نحوه استرداد مالیات و عوارض ارزش‌افزوده صادرکنندگان از محل واردات را منتشر کرد. بر اساس این اصلاحیه بنگاه هایی که اقدام به واردات نهاده های اولیه و سرمایه ای برای تولیدات نهایی صادراتی می کنند می توانند مالیات پرداختی خود را استرداد کنند.

اين دستورالعمل در پانزده ماده و پانزده تبصره تهيه و تنظيم گرديده است كه براي انجام امور استرداد ماليات بر ارزش‌افزوده و عوارض مربوط جاري خواهد بود.

در ابتدای این دستورالعمل عنوان شده است: برابر مفاد ماده (۱۷) قانون ماليات بر ارزش‌افزوده «مالیات‌هایی كه مؤديان در موقع خريد كالا يا خدمت براي فعالیت‌های اقتصادي خود به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع اين قانون پرداخت‌نموده‌اند، حسب مورد از مالیات‌های وصول‌شده توسط آن ها كسر و يا به آن ها مسترد می‌گردد. ماشین‌آلات و تجهيزات خطوط توليد نيز ازجمله كالاي مورد استفاده براي فعالیت‌های اقتصادي مؤدي محسوب می‌گردد.

تبصره ۱ -درصورتی‌که مؤديان مشمول حكم اين ماده در هر دوره مالياتي اضافه پرداختي داشته باشند، ماليات اضافه پرداخت‌شده به‌حساب ماليات دوره‌های بعد مؤديان منظور خواهد شد و در صورت تقاضاي مؤديان، اضافه‌مالیات پرداخت‌شده ظرف دوره بعد، از محل وصولی‌های جاري درآمد مربوط، مسترد خواهد شد».

در اين چارچوب دستورالعمل حاضر به‌عنوان ضوابط اجرايي و فرم هایی استرداد ماليات و عوارض، براي آن دسته از مؤديان كه مانده اضافه پرداختي اظهار نموده و متقاضي استرداد گردیده‌اند، توسط سازمان امور مالياتي كشور تدوين گرديده است.

با توجه به ابلاغ این دستورالعمل، مؤدیانی که قبلاً مالیات کالا و خدمات مربوط به این قانون را پرداخت کرده‌اند می‌توانند با پر کردن برگ‌های درخواست استرداد مالیات اضافی پرداخته‌شده، نسبت به استرداد مبلغ اضافی یا کسر از مالیات‌های وصول‌شده اقدام نمایند.

منبع: سازمان توسعه تجارت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.