۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۲۵۶ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ دسته: انرژی
۰

در بحبوبه تحولات ژئوپلیتیکی، سرمایه گذاری هند در بخش انرژی روسیه، علاوه بر تحکیم روابط سطح بالای سیاسی، بستری برای تقویت امنیت انرژی دهلی و افزایش درآمد روس‌ها است. در همین راستا و باوجود تشدید تحریم‌های غرب، حجم مبادلات تجاری بین هند و روسیه در سال ۲۰۲۳ از ۵۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد با آغاز تحولات ژئوپلیتیکی پس از جنگ اوکراین، روسیه و هند سعی کرده‌اند تا روابط رو به رشد خود را به عنوان نمادی از قدرت دیپلماتیک به نمایش بگذارند. روابط بین دهلی‌نو و مسکو که ریشه در شراکت دفاعی هند و شوروی دارد، اخیراً شامل مشارکت سودآور در بخش انرژی نیز شده است. در همین راستا، هند در نفت و گاز روسیه سرمایه‌گذاری کرده که نشان دهنده تقویت روابط دوجانبه است.

جزییات سرمایه گذاری دهلی در بخش انرژی روس‌ها

به باور ایوان تیموفیف، کارشناس سیاست خارجی روسیه، سازوکارهای مالی مستقل از تقویت روابط هند و روسیه حمایت و تأثیر قابل توجهی بر آن دارند. در این میان، بخش انرژی به عنوان محور اصلی ظاهر شده که آینده همکاری دو کشور را در مواجهه با پیچیدگی‌های بین المللی تثبیت می‌کند. باوجود تشدید تحریم‌های غرب، حجم مبادلات تجاری بین هند و روسیه  در سال ۲۰۲۳ از ۵۰ میلیارد دلار فراتر رفت. افزایش درآمد روسیه در چشم انداز در حال تحول انرژی، به همکاری پایدار آن با هند عمق بخشیده و تعهد متقابل آنها را برای غلبه بر چالش‌ها و دستیابی به اهداف اقتصادی مشترک نشان می‌دهد. اقدامات استراتژیک هند در بخش نفت و گاز روسیه تصویری از سرمایه گذاری‌های تاثیرگذار و تقویت روابط دوجانبه را ترسیم می‌کند. تاثیر رابطه مناسب آنها برای رونق متقابل در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت انرژی گواهی بر توانایی مشترک و جاه‌طلبی‌های اقتصادی مشترک است.

در ابتدای این سرمایه گذاری بالادستی، شرکت نفت و گاز طبیعی هند ویدش (OVL) معامله بزرگ ۲.۱ میلیارد دلاری را با شرکت انگلیسی، Imperial Energy Corporation ، که در سال ۲۰۰۹ در روسیه فعالیت می‌کرد، انجام داد. این قرارداد دروازه‌های میادین نفتی سیبری را گشود و بستر فعالیت بالادستی هند در خاک روسیه را فراهم کرد. OVL تقریبا ۲۶ درصد سهام در میادین Suzunskoye ، Tagulskoye و Lodochnoye را دارد که در مجموع به عنوان شاخه Vankor در بخش شمال شرقی سیبری غربی، ۷.۳۱ میلیون تن نفت تولید می‌کند. OVL همچنین دارای ۲۰ درصد سهام در میدان نفت و گاز ساخالین-۱ واقع در خاور دور روسیه است. کنسرسیومی متشکل از شرکت نفت هند (IOC)، اویل ایندیا و بهارات پترو ریسورس، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت بهارات (BPCL)، با سرمایه گذاری ۲.۰۲ میلیارد دلاری، ۲۳.۹ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد. به موازات آن، روس نفت ۵۰.۱ درصد سهام را در اختیار دارد که به تولید کل نفت ۶.۵۶ میلیون تنی کمک می‌کند.

علاوه بر این، مشارکت شامل OIL ، IOC و Bharat PetroResources Ltd (BPRL) مالکیت ۲۹.۹ درصدی در میدان نفتی Taas-Yuryakh واقع در شرق سیبری را تضمین کرده که شامل سرمایه گذاری قابل توجهی به مبلغ ۱.۱۲ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۱۳، روس نفت به OVL سهامی در بلوک‌های ماگادان-۲ و ماگادان-۳ در بخش شمالی دریای اوخوتسک پیشنهاد داد که براساس برآوردها ۲.۸ میلیارد تن نفت و گاز طبیعی معادل نفت دارد. سپس در سال ۲۰۱۴، روسنفت همچنین میدان نفتی Yurubcheno-Tokhomskoye خود در شرق سیبری با ۹۹۱ میلیون بشکه ذخایر معادل نفت را به OVL پیشنهاد داد.

مزایای همکاری دهلی و مسکو در بخش انرژی

همچنین، هند با استقبال از واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از پروژه یامال LNG روسیه، جایگاه خود را تثبیت کرده است. یک قرارداد تاریخی ۲۰ ساله بین شرکت GAIL India Limited و گازپروم در سال ۲۰۱۸ عرضه ثابت ۲.۵ میلیون تن LNG در سال را تضمین کرد. این رابط مهم به عنوان شاهدی بر اتحاد انرژی دو کشور بود. در سال ۲۰۲۱، هند با استقبال از اولین محموله مستقیم LNG روسیه تحت این قرارداد با گازپروم، یک نقطه عطف تاریخی را جشن گرفت. دستاوردهای هند در بخش پایین دستی و موفقیت‌های راهبردی در دستیابی به دارایی‌ها، آینده نگری استثنایی و برنامه ریزی دقیق به همراه داشته است. در اقدامی بزرگ در سال ۲۰۱۶، روسنفت خرید مهمی را تنظیم و ۹۸ درصد سهام شرکت اسار اویل هند را به ارزش ۱۲.۹ میلیارد دلار به دست آورد. سپس این سرمایه‌گذاری متحول‌کننده نایارا انرژی (که روس‌نفت در آن ۴۹.۱۳ درصد سهام دارد) را به وجود آورد. رویای نایارا در سال ۲۰۲۱ با پرده‌برداری از طرح‌های پیشرفته برای کارخانه پلی پروپیلن با ظرفیت ۴۵۰ کیلوتن در سال در پالایشگاه گجرات محقق شد که نشان دهنده آغاز مجموعه متنوعی از سرمایه گذاری‌های انرژی و فصل دیگری از موفقیت بخش پایین دست هند است.

در مجموع، این سرمایه‌گذاری‌های پویا که شامل بخش‌های اکتشاف، تولید، پالایش و توزیع می‌شود، به عنوان ستون‌های همکاری دوجانبه، تقویت امنیت انرژی هند، ارائه بازاری پایدار به روسیه، تقویت مبادلات فن‌آوری و نویدبخش فصل جدیدی از هم‌افزایی اقتصادی است. درخواست روسیه برای سرمایه گذاری بیشتر هند در بخش نفت و گاز خود در  میان تحریم‌های غرب، نشان دهنده تعهد مسکو به تقویت روابط اقتصادی است. همچنین در این تحولات ژئوپلیتیکی، دو کشور با استراتژی‌های نوآورانه و مشارکت‌های انعطاف‌پذیر، نمونه‌ای از همکاری در نظم جهانی چند قطبی را بازتاب می‌دهد. سرمایه گذاری هند در میادین نفت و گاز روسیه بیش از خود معاملات، جنبه نمادین دارد. آنها مظهر همگرایی استراتژیک، تقویت روابط، ارتقای مبادلات فناوری، و حرکت هر دو کشور به سوی آینده مشترک امنیت انرژی و رفاه اقتصادی هستند.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.