۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۳۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

خاویر مایلی، رئیس جمهور جدید آرژانتین، در ادامه سیاست‌های رادیکال خود، از پیوستن به بریکس امتناع کرده است. کارشناسان معتقدند پیوستن به بریکس به عنوان یکی از اولین اعضایی که به ۵ کشور اصلی ملحق می‌شود، فرصتی تاریخی برای آرژانتین بود که می‌توانست به رونق تعاملات تجاری و جذب سرمایه خارجی منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد خاویر مایلی، رئیس جمهور آرژانتین رسما اعلام کرد که آرژانتین به ائتلاف بریکس نخواهد پیوست. اگرچه مایلی اظهار کرد که لحظه‌ کنونی برای پیوستن آرژانتین به عنوان یک عضو کامل «مناسب» نیست، اما به دنبال «تقویت روابط دوجانبه» با کشورهای بریکس برای افزایش «جریان تجاری و سرمایه گذاری» خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که امتناع از پیوستن به بریکس، نشان می‌دهد که مایلی فاقد دیدگاه استراتژیک است. زیرا پیوستن به پلتفرم‌های چندجانبه مانند بریکس دقیقا همان چیزی است که آرژانتین برای دستیابی به بهبود اقتصادی به آن نیاز دارد. حالا به نظر می‌رسد که مایلی این فرصت از دست می‌دهد.

تنافض در سیاست خارجی رئیس جمهور آرژانتین

تصمیم دولت آرژانتین دور از انتظار نبود. در یک ماه از زمان روی کار آمدن مایلی، دولت او اقدامات متعددی را در راستای درمان بیماری‌های اقتصادی آرژانتین از طریق روش‌های رادیکال انجام داده است. کارشناسان بر این باورند که جای تعجب نیست که آرژانتین به طور موقت از پیوستن به بریکس خودداری کند، اما از اظهارات مایلی می‌توان دریافت که او همچنان در این مورد متناقض است. وو هونگینگ، مدیر مؤسسه مطالعات منطقه‌ای و بین المللی در دانشگاه هوبی، معتقد است که امتناع دولت مایلی از پیوستن به بریکس به این معناست که او برای اردوگاه غربی بیش از همکاری با کشورهای در حال توسعه ارزش قائل بوده، بنابراین اقدام سیاسی موقتی برگزیده است. با این حال وی افزایش نفوذ کشورهای بریکس را نیز درک کرده و نمی‌توان نفوذ اقتصادی این بلوک را نادیده گرفت. از همین روی، برای گسترش همکاری‌های عمل گرایانه از طریق روابط دوجانبه با کشورهای بریکس تاکید می‌کند.

طرز فکر مایلی نشان دهنده نوعی تضاد است. لین هوآ، دبیرکل مرکز تحقیقات آرژانتین، در اینباره گفت که «انتخاب دولت مایلی برای نپیوستن به بریکس، تقویت روابط دوجانبه با کشورهای عضو را دشوار می‌کند و این انتخاب احتمالاً در بلندمدت باعث ایجاد اصطکاک بین آرژانتین و کشورهای عضو کشورهای بریکس خواهد شد. مایلی فاقد چشم انداز استراتژیک است و امتناع از پیوستن به بریکس احتمالا در کوتاه مدت تاثیر قابل توجهی بر آرژانتین نداشته باشد. با این حال، از منظر بین المللی، نشان دهنده عدم ثبات سیاست خارجی آرژانتین است.» در واقع، مایلی برنامه تبلیغاتی خود را دنبال می‌کند. او در ماه آگوست و نوامبر سال جاری از ایالات متحده بازدید کرد که نشان دهنده تمایل او برای جلب حمایت واشنگتن برای تعدیل‌های اقتصادی آینده آرژانتین بود. انتخاب نپیوستن به بریکس ثابت می‌کند که مایلی باور دارد که عضویت در بریکس معادل بودن در طرف مقابل ایالات متحده است.

با این حال، لین هنوز تردید دارد که آیا ایالات متحده در ازای نپیوستن به بریکس حمایت قابل توجهی از آرژانتین ارائه خواهد کرد یا خیر؟ حمایت ایالات متحده از آرژانتین بیشتر به این معناست که نمی‌خواهد شاهد قوی‌تر شدن بریکس، به عنوان موازنه‌ای در برابر جهان تحت سلطه غرب، باشد. تحلیلگران خاطرنشان کردند که مایلی تضادهای تاریخی و فعلی بین ایالات متحده و آرژانتین را نادیده گرفته و نتوانسته تمرکز راهبردی فعلی و ماهیت هژمونیک ایالات متحده را درک کند.

فرصتی که مایلی آن را می‌سوزاند

در زمینه رقابت بین چین و ایالات متحده، اکثر کشورهای آمریکای لاتین هنوز از اصل دیپلماتیک مبتنی بر بی‌طرفی و عدم جانبداری پیروی می‌کنند. با این حال، روی کار آمدن مایلی احتمالاً تأثیر خاصی بر وضعیت فعلی خواهد داشت. او به صراحت اعلام کرده که می‌خواهد آمریکا را به هسته اصلی سیاست خارجی خود تبدیل کند، که احتمالا تأثیر ویژه بر جهت‌گیری وضعیت دیپلماتیک در آمریکای لاتین داشته باشد. همچنین، انتخاب دولت مایلی نشان دهنده سردرگمی آن در یافتن مسیر درست برای توسعه است. تعداد فزاینده‌ای از کشورهای آمریکای لاتین، پس از صدها سال توسعه غربی دریافته‌اند که این مسیر، مشکلات اساسی آنها یعنی رشد ضعیف اقتصادی و بی‌عدالتی اجتماعی را حل نکرده است. در مقابل، گسترش کشورهای بریکس انتخاب دیگری برای توسعه در اختیار آنها قرار می‌دهد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، قبلا گفته بود که «بریکس پلت‌فرم مهمی برای همبستگی و همکاری قوی‌تر میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در راستای حفظ منافع مشترک است. این پلت فرم باز بوده و ما از همه کشورها علاقه مند به عضویت در خانواده بریکس، استقبال می‌کنیم.» بریکس یک فرصت تاریخی برای توسعه آرژانتین است و وو باور دارد که آرژانتین در آینده از نپیوستن به بریکس پشیمان خواهد شد زیرا این فرصت را از دست داده است. کشورهای بریکس نقش مهمی را در چشم انداز اقتصادی جهانی ایفا می‌کنند و اقتصاد آرژانتین نیاز مبرمی به احیای اقتصادی و سرمایه گذاری دارد. اما عدم پیوستن به بریکس تاثیری بر دسترسی آرژانتین به منابع مالی و سرمایه گذاری فناوری خواهد داشت. دولت مایلی می‌خواهد بحران اقتصادی آرژانتین را حل کند، اما انتخاب‌های دیپلماتیک آن این کار را دشوارتر کرده است.

منبع: گلوبال تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.