۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۳۸۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

امارات به عنوان عضو جدید گروه بریکس به دنبال حذف دلار از مبادلات نفتی با ۱۵ کشور از جمله چین، هند، روسیه و مصر است. این امر، تهدید وجودی برای دلار آمریکا است، زیرا کشورهای در حال توسعه اکنون می‌توانند به جای آن از ارزهای ملی در تجارت خود استفاده کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر و به ویژه آغاز جنگ اوکراین و تحریم اقتصاد روسیه، بسیاری از کشورهای جهان حتی همسو با سیاست‌های ایالات متحده، به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار در تجارت جهانی هستند؛ زیرا دلار را به عنوان ابزار فشار ایالات متحده می‌دانند که احتمالا در آینده علیه آن نیز استفاده خواهد شد. از همین روی، کاهش وزن دلار در مبادلات فرامرزی به ویژه نفت و گاز که درهم‌تنیدگی عمیقی با پول ایالات متحده دارد، در دستورکار کشورها قرار گرفته است. نمونه اخیر حرکت کشورها برای حذف دلار از تجارت خارجی، به تازگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عربستان آغاز شده است.

خیز بلند امارات برای حذف دلار از مبادلات انرژی

اخیرا عضو جدید بریکس، امارات متحده عربی به دنبال تسویه پرداخت‌های نفتی به ارزهای ملی و کنار گذاشتن دلار آمریکا است. در همین راستا، امارات به دنبال کشورهای بالقوه‌ای است که در مورد استفاده از ارزهای ملی مانند درهم در تسویه پرداخت‌ها با ابوظبی همسو هستند. براساس گزارش‌های اخیر، این کشور به دنبال تمدید قراردادهای تجاری نفت و گاز با ۱۵ کشوری بوده که مایل به پرداخت ارزهای ملی برای تسویه حساب‌ها هستند.

کشورهایی مانند چین، هند، روسیه و مصر به عنوان اعضای بریکس جزو طرف‌های تجاری امارات در بخش نفت هستند. البته، به غیر از اعضای بریکس، امارات به دنبال جذب کشورهای جدیدی است که مایل به جایگزینی ارزهای ملی با دلار هستند. در یک‌سال اخیر، اعضای جدید بریکس در حال پی‌ریزی ابتکارات دلارزدایی هستند. برای نمونه، هند و امارات در سپتامبر سال جاری تجارت نفت را با ارزهای ملی آغاز کردند. این اقدام یک نقطه عطف تاریخی برای دور شدن از دلار آمریکا در مبادلات نفت و گاز محسوب می‌شود. بطوریکه، هند برای تسویه یک میلیون بشکه نفت با امارات از پول ملی خود، روپیه، استفاده کرد.

علاوه بر این، عربستان سعودی همچنین تأیید کرد که این کشور آماده پذیرش ارزهای ملی برای مبادلات نفت است. این امر، تهدید وجودی برای دلار آمریکا است، زیرا کشورهای در حال توسعه اکنون می‌توانند به جای آن ارزهای ملی در تجارت خود انتخاب کنند. بریکس به دنبال حذف سلطه دلار آمریکا در بخش نفت و جایگزینی آن با ارزهای ملی مربوطه است. این روند می‌تواند اقتصاد ایالات متحده را در معرض خطر قرار دهد زیرا تامین کسری بودجه واشنگتن را دشوار می‌کند. بنابراین، چند سال آینده می‌تواند سرنوشت دلار را در بازارهای جهانی ارز رقم بزند.

منبع: watcher.guru

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.