۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۷۴۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

براساس گزارش نشریه «ژئوپلیتیکس»، با توجه به تشدید جنایات اسرائیل در غزه، وقت آن رسیده است که حتی اتحادیه اروپا نیز در کنار کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی، تحریم‌هایی را علیه این رژیم اعمال کند. اروپا با سهمی حدود ۳۰ درصدی، بزرگترین شریک تجاری اسرائیل محسوب می‌شود و تحریم این اتحادیه می‌تواند اثرات قابل توجهی بر قدرت اقتصادی رژیم صهیونیستی بگذارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته‌های گذشته، جهان شاهد نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بوده‌ است. از همین روی، زمان آن فرا رسیده که اروپا و جنوب جهانی متحد شوند و تحریم‌های جهانی را علیه رژیم اسرائیل اعمال کنند. تنها نباید به حرف زدن بسنده کرد، بلکه زمان آن فرا رسیده که به سیاست خارجی آمریکا در قبال اسرائیل پشت کرد، سیاستی که در اصل به عنوان «کارت سفید» برای ادامه تهاجم نظامی است که تعداد زیادی از قربانیان، عمدتاً کودکان فلسطینی را به همراه داشته است.

انواع تحریم‌های احتمالی اروپا علیه اسرائیل

در هفته گذشته، معاون نخست وزیر بلژیک، پترا دو سوتر، آشکارا خواستار تحریم اسرائیل شد. یون بلارا، وزیر امور اجتماعی اسپانیا نیز به صراحت اقدامات اسرائیل را «نسل کشی» خواند. رهبران اروپایی گرد هم می‌آیند تا موضعی متحد بگیرند، البته برای متقاعد کردن سایر رهبران اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مشترک علیه اسرائیل، کمی تلاش نیاز است. تحریم‌ها علیه اسرائیل می‌تواند اشکال و انواع مختلفی داشته باشد. نخست اینکه، کشورها می‌توانند روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع و دیپلمات‌های خود را فرابخوانند، همانطور که چندین کشور آمریکای لاتین قبلاً این اقدام را انجام داده‌اند. علاوه بر این، تحریم‌های اقتصادی می‌توانند واردات و صادرات حساس در تجارت را هدف قرار دهند و همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را کاهش داده و ممنوع کنند. مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر گزینه‌های دیگری است.

کشورهای اروپایی همچنین می‌توانند حمایت خود را از محاکمه رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل در دادگاه کیفری بین المللی لاهه هلند (ICC) را اعلام کنند. فلسطین یکی از طرف‌های دیوان کیفری بین المللی و صلاحیت قضایی آن به راحتی قابل حصول است. تحریم‌های اتحادیه اروپا باید به جایی برسد که بیشترین آسیب را داشته باشد. طرح اولیه می‌تواند همانند تحریم‌های اروپا علیه روسیه باشد، زیرا اکنون مقایسه‌ها در مورد این موضوع مطرح شده است. اروپا می‌تواند به عنوان یک غول اقتصادی پیشتاز این امر باشد. همچنین، تحریم‌های پیش‌فرض علیه اسرائیل نمی‌تواند تحریم‌های جهانی اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل باشد، زیرا ایالات متحده همیشه از این گونه اقدامات در شورای امنیت جلوگیری می‌کند.

چرا اروپا برای تحریم اسرائیل مهم است؟

مبنای حقوقی روابط تجاری اتحادیه اروپا با اسرائیل، توافقنامه اتحادیه اروپا و اسرائیل است که در ژوئن سال ۲۰۰۰ لازم الاجرا شد. بر اساس اطلاعات رسمی اتحادیه اروپا، اسرائیل بیست و پنجمین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا است که ۰.۸ درصد از کل تجارت کالاهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ را شامل می‌شود. در مقابل، اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اسرائیل بوده که ۲۸.۸ درصد از تجارت کالاهای آن را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. ۳۱.۹ درصد از واردات اسرائیل از اتحادیه اروپا و ۲۵.۶ درصد از صادرات این رژیم به اتحادیه اروپا بوده است. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا می‌تواندبه طور قابل توجهی به اقتصاد اسرائیل آسیب وارد کند، در حالی که اسرائیل آن اهرم را بر اتحادیه اروپا ندارد.

علاوه بر این، سیاست همسایگی اروپا به اسرائیل کمک‌های سیاسی و مالی می‌کند که می‌تواند قطع شود. تحت همسایگی جنوبی، اتحادیه اروپا می‌تواند روابط خود را قطع کرده و اسرائیل را از گروه کشورهای مهم استراتژیک حذف کند. کشورهای اتحادیه اروپا، مجموعا و به صورت جداگانه، اهرم خاصی بر اسرائیل دارند. وقت آن است که آن را بکار بگیرند. تنها ابراز «نگرانی» در مورد وضعیت غزه کارساز نخواهد بود. کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند از مقامات بلژیکی و اسپانیایی الگوبرداری کرده و به سمت بحث پیرامون تحریم علیه اسرائیل حرکت کنند. باید توجه داشت که این پرسش که اروپایی‌ها در مقابل یک نسل کشی عریان چه اقدامی انجام دادند؟ همواره در تاریخ قضاوت خواهند شد. اتحادیه اروپا در موقعیتی منحصر به فرد برای انجام این اقدامات و برداشتن گام‌های ملموسی است که تاریخ آنها را به یاد خواهد آورد.

منبع: نشریه ژئوپلیتیکس

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.