۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۹۲۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ دسته: انرژی
۰

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ذخیره سازی گاز توسط صنایع در فصول گرم سال برای استفاده در فصول سرد را راهی مناسب برای رفع ناترازی گازی عنوان کرد و افزود: با این اقدام علاوه بر تامین گاز صنایع و تداوم تولید محصولات آن‌ها، از افزایش قیمت گاز در فصول سرد نیز جلوگیری می‌شود، اما لازمه آن اعطای مشوق از سوی دولت به صنایع برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت ذخیره سازی گاز است.

ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در رفع عدم تعادل موقت بین مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی و در دسترس بودن عرضه در فصول سرد دارد. در این راستا جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه برای رفع ناترازی گاز بهتر است در حوزه‌های که تاکنون سرمایه‌گذاری انجام نشده سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و به تبع آن تولید افزایش یابد، گفت: ذخیره‌سازی گاز یک راه حل حیاتی برای متعادل کردن مصرف گاز در فصول سرد، به ویژه در بخش خانگی است، در این راستا لازم است در فصولی از سال که عرضه بیشتر از تقاضا است ذخیره‌سازی صورت بگیرد.

ذخیره‌سازی گاز یکی از راهکارهای حل ناترازی مقطعی گاز صنعتی در ایران

وی با بیان اینکه می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دولتی و خصوصی گاز را ذخیره‌سازی کنیم، اظهار داشت: در فصول سرد سال که تقاضا گاز افزایش می‌یابد می‌توان با ارائه مشوق‌های همچون تخفیف در پرداخت و حتی رایگان شدن قبض گاز در بخش خانگی ناترازی را کاهش دهیم. یکی از مشوق‌های مهم در زمینه کاهش ناترازی، تخفیف گازی دولت به صنایع برای ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز است. به این ترتیب در فصول سرد سال که قیمت گاز افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند، صنایع می‌توانند از ذخیره گاز خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: صنایع می‌توانند با سرمایه‌گذاری در زیرساخت ذخیره‌سازی گاز و اقدام به پر کردن این مخازن، به دلیل تخفیف گازی که از دولت بابت سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های ذخیره‌سازی دریافت می‌کنند، با قیمت بسیار ارزان‌تری سوخت یا خوراک گازی دریافت کنند و در ضمن از قطعی گاز نیز جلوگیری کنند که این امر به تداوم تولید و رشد اقتصادی نیز کمک خواهد کرد.

وزارت نفت و صمت باید صنایع را به سمت ذخیره‌سازی سوق دهند

قادری با بیان اینکه در واقع در فصول سرد سال به دلیل کاهش تولید و همچنین افزایش قیمت گاز طبیعی به عنوان ماده سوختی یا خوراک، با افزایش قیمت بالایی مواجه می‌شود، اظهار کرد: از محل عدم توقف تولید و تداوم تولید صنعتی نیز صنایع سود خواهند برد و از این رو سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های ذخیره‌سازی برای صنایع یک بازی دو سر برد است.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به مزایای اقتصادی ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع یادآور شد: زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز به صنایع اجازه می‌دهد تا عرضه کافی گاز طبیعی، CNG، LPG یا LNG را تضمین کنند و تولید بی‌وقفه محصولاتشان را ممکن می‌سازد و تاثیر افزایش قیمت‌ها در فصول سرد را به حداقل می‌رساند. وزرات نفت و صنایع نیز باید با کمک یکدیگر و برنامه‌ریزی طولانی مدت باید با ارائه مشوق‌هایی و ابزارهای تشویقی صنایع را به سمت ذخیره‌سازی سوق دهند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.