۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۶۱۸ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

در حال حاضر اروپا و آمریکا با کمبود گازوئیل و نفت گرمایشی مواجه هستند و برای پاسخگویی به تقاضای خود، بر افزایش واردات از چین تمرکز کرده‌اند. افزایش ظرفیت پالایش چین در سال‌های اخیر، این کشور را به یک صادرکننده مهم سوخت تبدیل کرده است. چین با تهیه نفت نسبتا ارزان از کشورهای روسیه، ایران و ونزوئلا، در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کرده و متناسب با افزایش قیمت جهانی گازوئیل به دلیل ممنوعیت صادرات سوخت روسیه، سود بالایی بدست آورده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های آتی کشورهای آمریکایی و اروپایی با کمبود سوخت مواجه‌اند و بر افزایش واردات انواع سوخت از پالایشگاه‌های چین برای پاسخگویی به تقاضای گازوئیل، نفت‌ کوره و سوخت جت تمرکز کرده‌اند.

اروپا و آمریکا واردات سوخت از چین را افزایش می‌دهند

در حال حاضر قیمت گازوئیل در اروپا و آمریکا به دلیل افزایش تقاضا، تعطیلی فصلی پالایشگاه‌ها و فرایند اورهال افزایش قابل توجهی داشته است. موجودی گازوئیل و نفت کوره در بسیاری از مناطق اروپا و آمریکا محدود است. بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر فعلی گازوئیل در سواحل شرقی آمریکا ۲۸.۱۶ میلیون بشکه است که در حدود ۱ میلیون بشکه از پایین ترین سطح سال گذشته کمتر است.

همچنین ممنوعیت صادرات گازوئیل روسیه در آستانه زمستان، موجب شده است که کشورهای اروپایی و آمریکایی، نگرانی بیشتری داشته باشند. اگر ممنوعیت صادرات روسیه طولانی شود، کشورهایی مانند برزیل و ترکیه که سوخت روسی وارد می‌کردند، به ناچار واردات خود از سایر تولیدکنندگان سوخت افزایش می‌دهند و باعث افزایش رقابت در بازارهای سوخت و افزایش قیمت‌ها می‌شوند. به همین دلیل، کشورهای اروپایی و آمریکا، ناچار هستند واردات سوخت را از چین و کشورهای غرب آسیا افزایش دهند.

صادرات گازوئیل چین ۲۰۰ درصد افزایش یافته است

چین بزرگترین واردکننده نفت و بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است. در سال‌های گذشته این کشور معمولا وارد کننده حامل‌های انرژی بوده است. اما افزایش ظرفیت پالایش چین در سال‌های اخیر، این کشور را به یک صادرکننده مهم سوخت تبدیل کرده است. پس از اینکه تجارت جهانی نفت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن دستخوش تغییرات زیادی گردید، افزایش عرضه سوخت چین از سال ۲۰۲۲ در بازارهای جهانی کلید خورد. همراه با روند افزایشی تقاضای گازوئیل، نفت کوره و سوخت جت، چین میزان تولید خود را افزایش داد و نقش خود را بازار سوخت جهان تثبیت کرد.

در حال حاضر صادرات سوخت چین حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز است و پیش‌بینی می‌شود که از میزان اوج خود در سال ۲۰۲۲، که معادل ۱.۸ میلیون بشکه در روز بود فراتر رود. مجموع صادرات گازوئیل چین در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته و به ۲۵۰ هزاربشکه در روز رسیده است. بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، صادرات سوخت‌های چینی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۵۱۹ هزار بشکه در روز و صادرات گازوئیل چینی حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

چین هر بشکه نفت را ۱۸ دلار ارزان تر تهیه می‌کند

چین که دومین صنعت بزرگ پالایش نفت جهان است، حجم بسیار زیادی از خوراک نفت خام خود را از کشورهای تحت تحریم آمریکا و اروپا وارد می‌کند. واردات نفت ارزان‌ از روسیه، ایران و ونزوئلا در طول سال جاری موجب صرفه جویی ۱۰ میلیارد دلاری چین شده و حاشیه سود بیشتری را برای پالایشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

چین در موقعیتی قرار دارد که به طور متوسط هر بشکه نفت را ۱۸ دلار ارزانتر تهیه می‌کند. این میزان تخفیف در هر بشکه، دوبرابر تخفیف قیمت نفت در سال گذشته است. در واقع، چین از تحریم شدید علیه تولیدکنندگان بزرگ نفت استفاده حداکثری می‌کند و با خرید نفت ارزان و تولید و صادرات سوخت به کشورهای تحریم‌کننده با قیمت‌های بسیار بالاتر از حد معمول، حاشیه سود بسیار بالایی ایجاد کرده است.

با این‌حال، ظرفیت‌های پالایشی جدید ایجاد شده در غرب آسیا هم با چین رقابت می‌کنند. این موضوع درست است که صادرات سوخت چین به اروپا و آمریکا افزایش می‌یابد؛ اما پیش‌بینی می‌شود بازار اصلی چین، همچنان کشورهای آسیایی باشد و اصلی ترین تأمین کنندگان سوخت اروپا و آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس باقی بمانند. کشورهای غرب آسیا هم مانند چین در تلاش‌اند تا ظرفیت پالایشی خود را افزایش دهند. به عنوان نمونه در اوایل سال ۲۰۲۳، پالایشگاه ۶۳۰ هزاربشکه‌ای الزور کویت به بهره‌برداری رسید که با تولید گازوئیل، بنزین و نفت کوره، نقش مهمی در بازارهای سوخت جهانی ایفا خواهد کرد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.