۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۵۶۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ضمن اعلام قواعد جدید برای بازگشت ارزهای صادراتی گفت: روبل باید تقویت شود و برای این مهم دولت مصمم است اطلاعات قابل اتکاء و کاملی از جریان ارزهای صادراتی در اختیار داشته باشد. بر اساس قواعد جدید، شرکت‌های صادراتی در ۴۳ گروه کالایی موظف شده‌اند برای بازه زمانی ۶ ماه آتی، دست کم ۸۰ درصد از درآمدهای خارجی خود را در فاصله کمتر از ۲ هفته به روسیه بازگردانند و دست کم ۹۰ درصد این درآمدها باید در قالب فروش ارز خارجی و دریافت روبل، با نرخ و شرایطی که دولت تعیین می‌کند، عرضه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت روسیه به تازگی قواعد سختگیرانه بیشتری بر بازگشت ارزهای صادراتی اعمال کرده است. هدف از این قواعد تلاش برای تقویت ارزش روبل به عنوان پول ملی این کشور عنوان شده است.

پوتین: بازگشت ارزهای صادراتی برای تقویت پول ملی ضروری است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تازگی در این خصوص ضمن تاکید بر ضرورت تقویت ارزش روبل در مقایسه با ارزهای خارجی، گفت: در شرایط کنونی برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بخشی از درآمد صادراتی خود را در خارج از کشور نگهدارند؛ درحالیکه تقاضا برای کالاهای وارداتی افزایش یافته است. بنابراین قواعد کنترلی برای بهبود این شرایط وضع شده است. دولت مصمم است اطلاعات قابل اتکاء و کاملی از جریان ارزهای صادراتی در اختیار داشته باشد و به خوبی شرایط را رصد می‌کند.

دولت روسیه نرخ و شرایط بازگشت ارز صادراتی را تعیین می‌کند

بر اساس قواعد جدید بار دیگر شرکت‌های صادراتی در ۴۳ گروه کالایی موظف شده‌اند برای بازه زمانی ۶ ماه آتی، دست کم ۸۰ درصد از درآمدهای خارجی خود را در فاصله کمتر از ۲ هفته به روسیه بازگردانند و دست کم ۹۰ درصد این درآمدها باید در قالب فروش ارز خارجی و دریافت روبل، با نرخ و شرایطی که دولت تعیین می‌کند، عرضه شود. علاوه بر این برخی شرکت‌ها موظف شده‌اند جزئیات تراکنش‌های مالی خود را نیز به دولت اطلاع دهند. بر این اساس علاوه بر بانک مرکزی، نهادی تحت عنوان «سرویس نظارت مالی فدرال روسیه» نیز می‌تواند به جزئیات برنامه شرکت‌ها برای عرضه ارزهای صادراتی در بازار داخلی دسترسی داشته باشد.

این سیاست به عنوان یک تصمیم جمعی از سوی بانک مرکزی، دولت و نهاد ریاست جمهوری روسیه اتخاذ شده است. بعد از اطلاع این سیاست از سوی مقامات دولت روسیه، نرخ دلار آمریکا که به ۱۰۰ روبل رسیده بود با حدود ۳ درصد کاهش مواجه شد؛ که به منزله تقویت ارزش پول ملی روسیه است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.