۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۳۲۴۰ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

قزاقستان قصد دارد مسیرهای ترانزیتی جدیدی را برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب باز کند و به قطب ترانزیت کالا در منطقه اوراسیا تبدیل شود. توسعه خطوط ریلی، ایجاد بنادر خشک و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی، ازجمله اقدامات این کشور برای تحقق هدف مذکور است. خطوط دریایی از مسیر دریای خزر نقش ویژه‌ای در برنامه توسعه ترانزیت قزاقستان دارد و پیش بینی می‌شود با اجرای این برنامه، حجم عبور ناوگان از مسیر دریای خزر، به پنج برابر رقم فعلی برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد هدف بلندمدت قزاقستان تبدیل شدن به یک قدرت تزانزیتی و لجستیکی در آسیای میانه است. با تحقق این هدف، تولید ناخالص داخلی (GDP) قزاقستان طی سه سال، حداقل ۹ درصد افزایش می‌یابد؛ زیرا دولتمردان این کشور معتقد هستند صنعت حمل و نقل و لجستیک یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی است. البته عملیاتی شدن مسیر ترانزیتی جدید مستلزم احداث چندین مسیر بزرگ ریلی از جمله راه آهن دوستیک-معینتی، بختی-ایاغوز، دربازا-مکتارال و خط کنارگذر آلماتی است

کلان پروژه‌های قزاقستان برای تبدیل شدن به شاهراه ترانزیت

توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) یکی از کلان پروژه‌هایی است که دولت قزاقستان برای تقویت جایگاه ترانزیت خود در منطقه آسیای میانه تعریف کرده است. مسیری که این ظرفیت را دارد که ترافیک عبور و مرور از این مسیر را تا پنج برابر افزایش دهد. قزاقستان قصد دارد برای اجرای این پروژه با کشورهای چین، آذربایجان، گرجستان و ترکیه همکاری کند.

احداث یک بندر خشک در گذرگاه راه‌آهن بختی، در کنار ساخت مرکز کانتینری در آکتائو و توسعه تأسیسات بندری در دریای سیاه در امتداد کریدور میانی، پایانه‌های قزاقستان در شهر شیان چین و بندر پوتی گرجستان و افزایش ظرفیت دو برابری کریدور ریلی بین‌المللی شمال به جنوب با هدف رسیدن به بنادر خلیج فارس، از دیگر برنامه‌های توسعه بخش قزاقستان برای تبدیل شدن به شاهراه ترانزیتی آُسیای میانه است.

توسعه مسیرهای دریایی و هوایی

بلندپروازی قزاقستان در مسیر اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب، تنها به توسعه مسیرهای جاده‌ای و ریلی ختم نمی‌شود. بلکه این کشور طرح توسعه زیرساخت‌های دریایی با تمرکز بر بندر دریایی کوریک با هدف تبدیل شدن به قطب لجستیکی کامل را در دست اجرا دارد. همچنین توسعه و چند منظوره شدن فرودگاه‌های آستانه، آلماتی، شیمکنت و آکتوبه به منظور توزیع و ارسال کالا و محموله‌ها به منظور تکمیل شدن زنجیره لجستیکی این کشور، در دستور کار دولت قزاقستان قرار دارد.

منبع: آستانه تایمز

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.