۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۹۰۶ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰ دسته: مسکن
۰

نرگس رزبان معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه مسکن متناسب با مخاطبان، گفت: با توجه به چند وجهی بودن بازار مسکن با یک نوع سیاست و یک روش برای کل کشور به هیچ عنوان نمی‌شود به نتیجه مطلوب رسید و لازم است به سیاست‌های منطقه‌ای و نظام برنامه‌ریزی در طیفی متناسب با مخاطبین و از سمت دیگر متناسب با منابع و امکانات بپردازیم.

نرگس رزبان معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به عوامل بروز فقر مسکن گفت: مهم‌ترین دلیل بروز پدیده فقر مسکن، مسائل موجود در اقتصاد کلان است. البته عوامل درون بخشی هم در بخش مسکن موثر هستند اما وزن و اثر‌گذاری آن‌ها بسیار کمتر از شاخص‌های اقتصاد کلان است. اگر بخواهیم از اثرات اقتصاد کلان عبور کنیم، در درون سیاست‌های خود مسکن باید حتما نظام برنامه‌ریزی منطقه‌ای را به شدت مورد توجه قرار دهیم.

در بخش مسکن باید برنامه‌ریزی منطقه‌ای در دستورکار باشد

رزبان بیان کرد: بازار مسکن یک بازار گسترده و به زعم من با مجموعه‌ای از زیر‌بازار‌هایی با ویژگی‌های خاص خودش است. ما در شهر تهران، واحدهای مسکونی از متری ۳۰۰ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومن داریم و این اختلاف زیاد که در هیچ کالای دیگری دیده نمی‌شود، یعنی این بازار هم از بعد عرضه و هم از بعد تقاضا، چند وجهی و دارای مخاطبین متعددی است؛ بنابراین با یک نوع سیاست و یک روش برای کل کشور به هیچ عنوان نمی‌شود به بهینه مطلوب نظام سیاست‌گذاری و دسترسی به سیاست‌های درست و نتیجه مطلوب رسید.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: مسئله دیگر، تحلیل چند بعدی و سیاست‌های چند وجهی بازار است؛ اگر بخواهیم به نتیجه‌ای برسیم باید سیاست‌های مختلفی را در یک دامنه وسیع، از مسکن حمایتی صرف در قالب اجاره‌های بلند‌مدت تا مسکن کاملا مالکیتی و برای دهک‌های مختلف تنظیم کنیم. در این میان انواع دیگری از دسترسی به مسکن ظاهر می‌شود که هر یک باید برای مخاطبین خود و بر اساس ظرفیت‌ها و توان کشور طراحی شود.

وی افزود: امروز بالاخره وقت آن است که بعد از این همه آزمون و خطا کردن‌های مختلف، به سیاست‌های منطقه‌ای و نظام برنامه‌ریزی در طیفی متناسب با مخاطبین و از سمت دیگر متناسب با منابع و امکانات بپردازیم. بخشی از این‌ها در اختیار خود دولت است و بخش دیگر هم باید با همکاری بقیه دستگاه‌ها انجام گیرد و سیاست‌های حوزه مسکن را در تمام ابعاد مختلف نظام برنامه‌ریزی، از منابع مالی تا مسائل شهرسازی، هم‌جهت کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.