۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۵۶۳ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی، مصرف گاز اروپا ۳۰ میلیارد متر مکعب معادل ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. ۷۰ درصد این کاهش به کاهش تولید برق از گاز اختصاص دارد. صادرات گاز روسیه به اروپا ۶۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش یافته و اکنون LNG با سهمی ۴۰ درصدی، بیشترین نقش را در تامین گاز اروپا دارد. افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر، صرفه جویی در مصرف گاز در مکان‌های عمومی، تغییر منبع تامین انرژی و سوخت خانوارهای روستایی و تغییر الگوی مصرف شهروندان ازجمله دلایل کاهش مصرف اروپا بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، پیش‌بینی کرده است که مصرف گاز اروپا در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۷ درصد کاهش یابد و به ۴۸۹ میلیارد متر مکعب برسد. پیش از این پیش‌بینی این آژانس حاکی از کاهش ۵ درصدی مصرف گاز در سال جاری میلادی بود، اما عملکرد کشورهای اروپایی در نیمه ابتدایی سال موجب شد این پیش‌بینی کاهش یابد. این برای دومین بار است که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از میزان مصرف گاز اروپا در سال ۲۰۲۳ را کاهش می‌دهد. در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی مصرف گاز اروپا ۳۰ میلیارد متر مکعب معادل ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش مصرف در بازه ۳ ماهه ابتدایی سال در حدود ۱۳ درصد برآورده شده بود.

کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق عامل اصلی کاهش تقاضای گاز

بخش عمده این کاهش مصرف گاز در اروپا، مربوط به منابع تولید برق است. بر اساس گزارش‌ها انتظار می‌رود در سال جاری میلادی میزان تقاضای بخش تولید برق برای مصرف گاز، ۱۵ درصد کاهش یابد. کاهش مصرف گاز تنها محدود به تولید برق نیست، بلکه پیش‌بینی می‌شود گاز مصرفی بخش مسکونی و تجاری نیز در سال‌جاری تا ۴ درصد کمتر شود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همچنین حاکیست، در فصل دوم سال جاری میلادی، مصرف گاز کمتر در بخش تولید برق ۷۰ درصد از کل میزان کاهش تقاضا را به خود اختصاص داده است؛ به این معنا که کشورهای اروپایی علاوه بر کاهش مصرف برق، به منابع جایگزین بیشتری برای تولید برق روی آورده‌اند.

چه عواملی موجب کاهش مصرف گاز شده است؟

دلایلی مختلف برای کاهش مصرف گاز در اروپا مطرح است. عواملی از قبیل افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر، صرفه جویی در مصرف گاز در مکان‌های عمومی، تغییر منبع تامین انرژی و سوخت خانوارهای روستایی، افزایش شمار پمپ‌های حرارتی، بالارفتن سطح بهره‌وری از منابع موجود، در کنار تغییر الگوی مصرف شهروندان را می‌توان ازجمله دلایل این روند کاهش مصرف عنوان کرد.

اغلب کشورهای قاره اروپا به منابع انرژی تجدید پذیر پایدار و نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق دسترسی دارند و همچنان در حال توسعه این منابع هستند. به همین دلیل، تقاضا برای تولید انرژی در نیروگاه‌های زغالسنگ و گاز روند کاهش دارد. این کاهش تقاضا تا ۲۰ درصد یعنی ۵۵ تراوات ساعت بوده است.

این کاهش مصرف درحالی رقم خورده است که صادرات گاز روسیه به اروپا تنها از مسیر زمینی اوکراین برقرار است و در ۶ ماهه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۵ درصد کاهش یافته است. در این مدت بیش از ۴۰ درصد گاز مصرفی اروپا از طریق منابع LNG تامین شده است.

منبع: اس پی گلوبال

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.