۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۴۵۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی
۰

علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: منابع عظیم نفت خام و گاز طبیعی در کشور موجب افزایش تعداد نیروگاه‌های حرارتی خصوصاً نیروگاه‌های گازی با راندمان پایین شده است و این وابستگی شدید به گاز طبیعی، تأمین پایدار برق را به مخاطره می‌اندازد. این چالش باید با توسعه نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر پوشش داده شود و تنوع در سبد انرژی اولیه مورد نیاز در تولید برق باید در اولویت سیاستگذاری‌ها قرار بگیرد.

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به راندمان پایین نیروگاه‌های کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: منابع عظیم نفت خام و گاز طبیعی در کشورمان موجب افزایش تعداد نیروگاه‌های حرارتی خصوصاً نیروگاه‌های گازی با راندمان پایین صرف تولید و تامین انرژی برق در كشور شده است.

ورناصری با مقایسه بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی ایران با سایر کشورها گفت: ایران با بهره‌وری ۳۹.۰۷ درصد در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد. یکی از عمده‌ترین مواقفِ تحقق اجرایی شدن طرح‌های افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی درکشور که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران جهت احداث نیروگاه حرارتی ورود نکنند عدم دریافت مطالباتشان است.

ایشان خاطرنشان کرد: به غیر از مطالبات، این نیروگاه‌ها با چالش‌هایی مثل کمبود نقدینگی برای واردات قطعات یدکی مورد نیازشان، سرویس دستگاه‌ها، مشکلات مرتبط با قراردادها، فرسوده شدن واحدهای فرسوده و با راندمان پایین، عدم تسهیل‌گری جهت استفاده بیشتر از تکنولوژی روز دنیا، عدم اجرای کامل برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی مواجه هستند.

وابستگی ۷۵ درصد مصرف انرژی کشور به گاز

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص وابستگی انرژی کشور به گاز گفت: بیش از ۲۶ میلیون مشترک خانگی، ‌۳۳ هزار صنعت بزرگ و ۹۹ نیروگاه کشور به شبکه گاز متصل‌اند، در واقع حدود ۷۵ درصد انرژی کشور وابسته به گاز است. روزانه به طور متوسط ۲۵۰ الی ۲۷۰ میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود.

ورناصری با اشاره به مشکلات محیط زیستی مصرف سوخت‌های فسیلی گفت: ایران با انتشار بیش از ۷۴۵ میلیون تن دی اکسیدکربن (بیش از ۲.۱ درصد از کل انتشار جهانی) در سال ۲۰۲۰، ششمین کشور منتشر‌کننده این گاز بوده و قطعا در آینده شاهد فشارهای ‌بین‌المللی برای کاهش انتشار کربن در ایران خواهیم بود.

وی ادامه داد: علاوه بر مبحث آلایندگی، باید به مشکلات مربوط به تامین سوخت نیروگاه‌های فسیلی هم توجه کرد. سوخت عمده در این نیروگاه‌ها گاز طبیعی است این امر سبب وابستگی شدید شبکه برق کشور به یک نوع سوخت یعنی گاز طبیعی شده است. به همین دلیل هرگونه مشکل در تولید و توزیع گاز (به ویژه در فصل سرد سال) صنعت برق را تحت فشار قرار می‌دهد.

علیرضا ورناصری اضافه کرد: استفاده از سوخت‌های مایع جایگزین مانند مازوت و میعانات گازی هم به دلیل آلایندگی بالا و تحمیل هزینه‌های قابل توجه تعمیر و نگهداری به نیروگاه‌ها، گزینه پر ‌چالشی است. استفاده از گازوئیل هم با توجه به مزیت بالای صادراتی این محصول و قیمت آن گزینه قابل اتکایی برای صنعت برق نیست.

تامین پایدار برق با وابستگی به گاز طبیعی در خطر است

ایشان در خصوص اهمیت تنوع بخشی به سبد برق گفت: وابستگی شدید صنعت برق کشور به گاز طبیعی امنیت تأمین پایدار برق را به مخاطره می‌اندازد. این چالش باید با توسعه نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر پوشش داده شود و افزایش تنوع در سبد انرژی اولیه مورد نیاز در تولید برق باید در اولویت سیاستگذاری‌ها قرار بگیرد.

آقای ورناصری در خصوص برنامه‌های دولت سیزدهم برای توسعه نیروگاه‌ها گفت: بناست در دولت سیزدهم نیروگاه‌های جدید سیکل ترکیبی احداث شود و نیروگاه‌های قدیمی از مدار خارج شوند. همچنین باید به انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت بخشید؛ اکنون ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۰۸۰ مگاوات افزایش یافته است و دولت برنامه‌ چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

تسویه مطالبات بخش خصوصی؛ پیش زمینه احداث نیروگاه‌های جدید

ایشان در ادامه گفت: ما به اصلاحات ساختاری جهت توسعه نیروگاه‌ها در آینده هم نیاز داریم که در نظام قیمت‌گذاری، حقوقی و قراردادی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و تسویه مطالبات بخش خصوصی، به توازن در جریان درآمد و هزینه‌های صنعت برق و روند صعودیِ سرمایه‌گذاری در این صنعت و احداث نیروگاه‌ها منجر شود.

ورناصری ادامه داد: ما نباید صرفاً از دولت جهت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌ها متوقع باشیم بلکه استفاده از سرمایه بخش خصوصی بسیار کارآمد است؛ از سویی غیرواقعی بودن قیمت فروش برق و دستوری بودن مکانیزم‌های آن، عدم پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها، فشار تحریم‌ها و عدم دسترسی به منابع مالی خارجی و نوسانات نرخ ارز، فعالان خصوصیِ صنعت برق را متضرر و موجب کاهش انگیزه آن‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری و تأخیر در تأمین و جذب سرمایه مورد نیاز برای احداث یا تکمیل نیروگاه‌ها و طرح‌های صنعت برق می‌شود که باید مورد رسیدگی واقع و مشارکت فعالان خصوصی تشویق و تسهیل یابد.

ایشان در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها گفت: این مقوله باید از اولویت‌های ویژه مصرف انرژی شود. افزایش مشارکت‌های بین المللیِ علمی جهت استفاده از به‌روزترین فناوری‌هایِ توسعه نیروگاه‌ها از نکات مهم جهت آینده این امر است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.