۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۸۷۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ دسته: مسکن کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۹ میلیون خانواده آمریکایی دست کم نیمی از درآمد خود را صرف تامین مسکن کرده‌اند. با شیوع کرونا سهم مسکن از درآمدها بیشتر شد، به طوری‌که در سال ۲۰۲۱، ۲۲ میلیون خانواده آمریکایی بیش از نیمی از درآمدهای خود را صرف مسکن کرده‌اند که بیشترین میزان در تاریخ این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد تامین مسکن مناسب به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های انسان، وظیفه همه دولت‌هاست. مسکن مناسب یا مقرون به صرفه یکی از شاخص‌های اصلی سنجش فقر مسکن به شمار می‌رود. طبق استاندارد‌های جهانی، مسکنی مقرون به صرفه است که سهم آن در کل هزینه‌های خانواده کمتر از ۳۰ درصد باشد؛ در غیر این صورت خانواده‌ها با تخصیص بخش زیادی از درآمد خود به تامین مسکن، علاوه بر فقر مسکن با مشکلات دیگری نظیر کمبود کالری، عدم برخورداری از خدمات پیشگیرانه بهداشتی و امید به زندگی کمتر مواجه می‌شوند.

بر اساس گزارش مرکز مشترک مطالعات مسکن دانشگاه هاروارد آمریکا با عنوان «وضعیت مسکن آمریکا»[۱]، بررسی وضعیت تامین مسکن در آمریکا در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که نزدیک به  ۱۹ میلیون خانواده در سراسر این کشور، نه تنها به مسکن مقرون به صرفه دسترسی ندارند، بلکه بیش از نیمی از درآمد خود را صرف هزینه مسکن کرده‌اند؛ وضعیتی که نتیجه عقب ماندگی درآمدی به نسبت تغییرات روز افزون هزینه‌های مسکن است.

نا‌‌‌برابری‌های درآمدی بین نژاد‌ها در آمریکا

افزایش متوسط درآمد خانوار از ۶۰۲۰۰ دلار در سال ۲۰۱۱ به ۷۰۲۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱، نشان دهنده رشد چشمگیر درآمدی در دهه گذشته آمریکا است؛ اما بر اساس آخرین آمار‌ها متوسط درآمد برای خانواده‌های سفیدپوست ۷۸ هزار دلار است که ۳۵ درصد بیشتر از میانگین درآمدی برای خانواده‌های اسپانیایی و ۶۲ درصد بیشتر از میانگین درآمدی برای خانواده های سیاه‌پوست است. تنها خانواده‌های آسیایی با درآمد متوسط ۱۰۱ هزار دلار در سال ۲۰۲۱، درآمدی بیشتر از خانواده‌های سفیدپوست داشته‌اند.

نا‌برابری‌های درآمدی و توزیع ثروت، تداوم‌بخش وضعیت بد مسکن است؛ چراکه عموما مسکن بزرگترین سرمایه خانواده است. سیاه پوستان سهم بیشتری در خانواده‌های با درآمد پایین در آمریکا دارند؛ به‌طوری‌که طبق آخرین آمار‌ها متوسط ثروت خالص برای خانواده‌های سفیدپوست ۱۸۹ هزار دلار است که بیش از پنج برابر خانواده‌های اسپانیایی تبار، تقریباً هشت برابر خانواده‌های سیاه‌پوست و بیش از دو و نیم برابر خانواده‌های آسیایی است؛ لذا خانواده‌های سیاه‌پوست سهم بیشتری در محرومیت مسکن دارند.

سهم بیش از ۵۰ درصدی مسکن در هزینه‌های ۲۲ میلیون خانواده آمریکایی

موانع قابل توجه و فزاینده برای مالکیت خانه، بسیاری از خانواده‌ها را در بازار مسکن استیجاری نگه می‌دارد. عرضه واحد‌های مسکونی ارزان‌قیمت در سال‌های اخیر بازار مسکن آمریکا به طور مداوم در حال کاهش است و دسترسی به مسکن مقرون به صرفه برای اجاره‌نشینان کم درآمد را سخت‌تر می‌کند. بازار مسکن آمریکا در دهه گذشته، ۴ میلیون واحد مسکونی استیجاری با قرار‌داد کمتر از ۶۰۰ دلار را از دست داده است؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱، فقط ۱۷ درصد از واحد‌های مسکونی استیجاری در بازار، قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار داشته‌اند.

با توجه به داده‌های آماری، در سال ۲۰۲۱، تعداد مستاجران با هزینه سنگین تامین مسکن در آمریکا به ۲۲ میلیون خانواده افزایش یافته است که این مقدار بالا‌ترین سطح ثبت شده از سال ۲۰۰۱ است. اما در این میان، دوران همه‌گیری کرونا نیز تاثیر بسزایی در این افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که ۲.۱ میلیون خانواده در فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، به این جمعیت افزوده شده‌اند.

پی‌نوشت:

[۱] The state of the nation’s housing 2023

منبع: مرکز مشترک مطالعات مسکن دانشگاه هاروارد آمریکا

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.