۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۸۴۳ ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی
۰

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به ناترازی گاز در کشور گفت: با از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان، ناترازی در فصول سرد سال برطرف می‌شود و زمینه‌ی صادرات گاز به پاکستان، ترکیه و کشورهای اروپایی در فصول غیر سرد نیز فراهم می‌شود. ضمن اینکه می‌توان بصورت واسطه عمل کرد و با واردات گاز از کشورهای شمالی و حتی قطر و بازصادرات آن به دیگر کشورها، به هاب اصلی تجارت گاز منطقه تبدیل شد.

ایران با صادرات ذخایر گاز طبیعی خود به سایر کشورها می تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال ایجاد کند اما یکی از اهمال کاری‌های بزرگ دولت قبل قطع رابطه گازی با ترکمنستان بود که با اشتباه بزرگ زنگنه نه‌ تنها واردات گاز از ترکمنستان قطع شد بلکه ایران به جریمه ۱.۶ میلیارد تومانی در پرونده قطع واردات گاز از ترکمنستان متهم شد که این بدهی را اخیرا دولت سیزدهم پرداخت کرده است و قرارداد جدیدی در زمینه واردات گاز از ترکمنستان آغاز کرده است. در این راستا ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: متاسفانه وزارت نفت تحت امر آقای زنگنه ضربات زیادی به کشور وارد کرد و ارتباطات با همسایگان را به حداقل رساند، این امر موجب شد کشور از دور رقابت‌ها عقب بماند.

ایران می‌تواند به هاب اصلی تجارت گاز تبدیل شود 

ابوترابی با اشاره به عملکرد دولت قبل در خصوص قطع واردات گاز از ترکمنستان، اظهار داشت: ایران با دارا بودن ذخائر عظیم گازی و همچنین منابع موجود و محصور در کشورهای شمالی خود یعنی روسیه و ترکمنستان و همچنین وجود زیر ساخت خط لوله ۴۰۰۰ کیلومتری می‌توانست از سال‌ها قبل به هاب اصلی تجارت گاز تبدیل شود و حتی صادرات به کشورهای اروپایی نیز داشته باشد، اما با سیاست گذاری غلط، استفاده از این ظرفیت بزرگ به تاخیر افتاد و چند سالی کاملا تعطیل شد؛ از طرف دیگر ارتباطات در حوزه نفت و گاز با کشور عراق نیز دچار بحران شد.

وی در ادامه به دیگر ترک فعل‌های دولت قبل پرداخت و گفت: کسی که پالایشگاه‌سازی را نوعی اشتباه تلقی می‌کرد، بیش از ۷۰ الی ۸۰ میلیون بشکه حامل معیانات گازی را روی آب‌های خلیج فارس، به بهانه‌ی نداشتن مشتری معلق نگه داشت؛ علاوه بر این کارت سوخت‌های اتومبیل‌ها را نیز حذف کرد و خسران‌ها و هزینه‌های مادی زیادی را به دوش مردم گذاشت که دولت فعلی هنوز توان جبران آن را نداشته است، یعنی علاوه بر کشور، مردم نیز مجبور به پرداخت هزینه‌ در قبال تصمیم‌گیری‌های این افراد شدند.

واردات و بازصادرات حداکثری گاز مسیر تبدیل شدن به هاب اصلی تجارت گاز

ابوالفضل ابوترابی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور و باز طراحی تجارت انرژی برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، افزود: با از سرگیری واردات گاز، ناترازی موجود در کشور در حوزه گاز در فصول سرد سال برطرف می‌شود و زمینه‌ی صادرات گاز به پاکستان و ترکیه و از آنجا به کشورهای اروپایی در فصول غیر سرد سال نیز فراهم می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی اضافه کرد: همچنین می‌توان به صورت واسطه عمل کرد و با واردات گاز از کشورهای شمالی و حتی قطر و بازصادرات آن به دیگر کشورهای نام برده، به هاب اصلی تجارت گاز منطقه تبدیل شد. خوشبختانه این موضوع مهم در دست پیگیری است و کشور در حال برداشتن قدم‌های مهمی برای تحقق این اهداف است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.