۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۴۳۵ ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ دسته: تولید
۰

بر اساس گزارش‌ فایننشیال تایمز، بخش تولید صنعتی بریتانیا به دلیل افزایش محدودیت‌های ناشی از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) با کاهش سرمایه‌گذاری، افت بهره‌وری و تضعیف رقابت‌پذیری مواجه است. با توجه به اینکه بخش تولید تقریباً ۵۰ درصد از صادرات بریتانیا را به خود اختصاص داده است، تغییر ساختاری بیشتر، بحران بهره‌وری آغاز شده از سال ۲۰۰۸ را تشدید می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش سرمایه‌گذاری‌های اخیر در بخش داروسازی ایرلند توسط شرکت‌هایی مانند فایزر، آسْترازِنِکا و ایلای لی‌لی باعث نگرانی «دیو سیوارد» یکی از بنیان‌گذاران شرکت «نوآوری ۳P»  شده است. به باور مسئولان این شرکت، پیش از خروج بریتانیا از بازار واحد اتحادیه اروپا روند تجارت رونق گرفته بود، اما از سال ۲۰۱۶ و پس از برگزیت زنجیره تامین ۳P پیچیده شده است. خریداران ایرلندی ادعا می‌کنند که شرکت‌های مادر مایلند ریسک بریتانیا را از تجارت خود حذف کنند. از همین روی، سیوارد از آینده بلندمدت صنایع بریتانیا که به زنجیره‌های یکپارچه تامین اتحادیه اروپا متکی هستند، هراس دارد. او می‌گوید: اگر داروخانه‌های بزرگ به مکان‌هایی مانند ایرلند جنوبی بازگردند، کسب‌وکار من در مقایسه با داروخانه‌های داخل اتحادیه اروپا از نظر رقابتی تضعیف خواهد شد.

کاهش بهره‌وری شرکت‌های بریتانیایی در بلندمدت

شرکت‌های بزرگ ریسک‌گریز هستند و پس از برگزیت، بریتانیا را در محدوده خطر طبقه‌بندی می‌کنند. بر اساس گزارش منتشر شده، تولیدات پیشرفته بریتانیا که از زنجیره‌های تامین اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند، تحت چالش‌های تجاری پس از برگزیت قرار گرفته‌اند.

تقریباً ۵۰ درصد صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا ماهیت «واسطه‌ای» دارد و به نوعی زنجیره‌ تأمین آن را تغذیه می‌کند. بر اساس گزارش بنیاد رزولوشن؛ صادرات جهانی بریتانیا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ هنوز ۱۷ درصد کمتر از سطح قبل از اجرایی شدن توافق تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا در سه سال پیش است.

بزودی تولیدکنندگان پیشرفته‌تر بریتانیا کاهش خواهند یافت و در بلندمدت تولید داخلی با بهره‌وری پایین جایگزین آن می‌شود. این گزارش هشدار می‌دهد که هرچه تفکیک زنجیره‌های تامین، اتحادیه اروپا-بریتانیا، زمانبر است اما تولیدات با بهره‌وری بالا، از مواد شیمیایی گرفته تا فضاپیما را کاهش خواهند داد. با توجه به اینکه بخش تولید تقریباً ۵۰ درصد از صادرات بریتانیا را به خود اختصاص داده است، تغییر ساختاری بیشتر، بحران بهره‌وری آغاز شده از سال ۲۰۰۸ را تشدید می‌کند.

تهدید سرمایه‌گذاری در دوره پسابرگزیت

تروور ماترز، مدیر عامل شرکت آلفا به عنوان واردکننده و توزیع‌کننده مواد شیمیایی در برکشایر، گفته است که «شرایط بی‌ثباتی پیرامون سیاست‌های نظارتی و صنعتی بریتانیا بر سرمایه‌گذاری‌های آتی سایه افکنده است. هرج و مرج در دولت کوتاه‌مدت لیز تراس در سال ۲۰۲۲، افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها و عدم اطمینان از مقررات بریتانیا که دیگر از قوانین اتحادیه اروپا در بخش‌هایی مانند خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات پزشکی را پیروی نمی‌کند، بر سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشته است. هیچ چیز یک شبه ناپدید نمی‌شود، اما کارخانه‌های شیمیایی سرمایه‌گذاری‌های ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و همکاران ما شاهد بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی بیشتر بریتانیا در مقایسه با اتحادیه اروپا هستند.»

نظرسنجی «انجمن تجاری بریتیش‌آمریکن» از کسب و کارهای ایالات متحده نشان می‌دهد که اعتماد به بریتانیا برای سومین سال متوالی کاهش یافته است، به طوری که دو‌سوم از کسب‌وکارهای آمریکایی بهبود روابط تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا را در میان سه اولویت اصلی خود قرار می‌دهند. سازمان صنعتی Make UK، ماه گذشته خواستار تشکیل کمیسیون سلطنتی در راستای ایجاد سیاست صنعتی برای بریتانیا شد و همچنین در مورد افزایش فشارهای ناشی از برنامه ۳۹۶ میلیارد دلاری یارانه سبز ایالات متحده و سیاست‌های نظارتی اتحادیه اروپا، هشدار داد. استفان فیپسون، مدیر اجرایی Make UK، اعلام کرد که در دولت ریشی سوناک «اندکی واقع بینی» در مورد مزایای محدود برگزیت وجود دارد، از همین روی نیاز به توسعه یک راهبرد منسجم است تا از شرکت‌ها در زمینه خودرو، داروسازی، مواد شیمیایی و هوافضا حمایت کند. او می‌گوید «آنچه مشاهده کرده‌ایم، کاهش بسیار در تنوع کالایی در تجارت بریتانیا با اتحادیه اروپا و تمرکز بر شرکت‌های بزرگتر با فناوری بالاتر است.»

کاهش رقابت پذیری شرکت‌ها و برنامه دولت بریتانیا

آدام ویکاری، مدیر اجرایی Castings، شرکت ریخته‌گری مستقر در میدلندز که قطعاتی برای صنعت کامیون‌های سنگین تولید می‌کند، اظهار داشت نگران موقعیت آینده بریتانیا در برابر اروپا است. ویکاری گفت که «کاستینگ» قراردادهای قبلی خود با مشتریان اتحادیه اروپا را از دست نداده است، اما افزایش هزینه‌های انرژی بریتانیا در مقایسه با اتحادیه اروپا، همراه با بوروکراسی اضافی برگزیت، توانایی شرکت را برای برنده شدن در قراردادهای آتی تضعیف می‌کند. نگرانی من این است که طی چند سال آینده، سیاست انرژی بریتانیا رقابت‌پذیری ما را نابود کند، آنگاه شرکت‌های اتحادیه اروپا می‌پرسند که چرا باید با بریتانیا برویم، در حالی که دیگر ارزان‌تر نیست.

اخیرا وزارت تجارت بین‌الملل بریتانیا اعلام کرده است که دولت این کشور حمایت‌هایی مانند پشتیبانی از صادرات را در راستای کمک به تولیدکنندگان بریتانیایی در تجارت جهانی ارائه کرده است. این بیانیه می‌افزاید: «دولت با استراتژی شفاف و از طریق طرح‌های حمایتی، به دنبال توسعه بخش تولید بریتانیا است تا دسترسی بخش‌هایی مانند خودرو، هوافضا و فناوری‌های کم‌کربن را به منابع مالی و زیرساخت‌های مورد نیاز تسهیل کند».

منبع؛ فایننشیال تایمز

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.