۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۲۰۸ ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: مسکن
۰

مهدی احمدی کارشناس مسکن، با اشاره به هدررفت بالا در تخصیص منابع بانکی گفت: بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند، در حالی که مسئله تورم فقط برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم مطرح می‌شود. راهکار اصلی افزایش ساخت و ساز و رونق بخش مسکن، با تامین مالی بانک‌محور و ارائه تسهیلات ساخت مسکن امکان‌پذیر خواهد بود و باید بانک مرکزی در تحقق سهم ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن از کلیه تسهیلات نظارت داشته باشد و آن را اجرایی کند.

افزایش عرضه مسکن یکی از راهکارهای جبران تقاضای بالای مسکن در کشور است. ساخت مسکن جدید نیز نیازمند زمین است. عدم اعطای زمین برای ساخت مسکن و ایجاد قفل انحصاری برای زمین در یک محدوده مشخص از جمله مشکلاتی است که کشور با آن مواجه است. با ایجاد کمربندی اطراف شهرها و محدودیت زمین، حالا تهران یکی از گران‌ترین مناطق مسکونی دنیا شده است. توهم محدودیت زمین به دلیل سیاست غلط تعیین خط حریم شهری ایجاد شد و اگر به مستندات دولتی رجوع شود، قابل مشاهده است که حجم بالایی از زمین‌های موجود در همین خط حریم شهری در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد. در این راستا مهدی احمدی، کارشناس مسکن در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در برخی شهرها که در اطرافشان فضای مناسب وجود دارد، برداشتن حریم شهرها می‌تواند به حوزه مسکن کمک کند.

وجود زمین‌های بلااستفاده در مناطق شهری برای افزایش مسکن‌سازی در کشور  

احمدی با اشاره به این موضوع که کمبود عرضه مسکن در کشور مشکل ساز شده است، تصریح کرد: البته باید همزمان با این اقدام به مواردی همچون ارائه زیرساخت‌ها هم توجه داشته باشیم و برای تأمین بودجه مورد نیاز برای آن‌ها چاره اندیشی‌های لازم را انجام دهیم.

این کارشناس مسکن ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در داخل شهرها نیز زمین‌های زیادی وجود دارد و می‌توانیم از آنها هم برای افزایش مسکن‌سازی در کشور بهره ببریم. یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم این است که این زمین‌های بلوکه شده را آزاد کنیم.

وی بیان داشت: در ارتباط با شهرک‌سازی‌ها می‌توانیم به انحای مختلف به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی بپردازیم. مثلا، دولت می‌تواند به تغییر کاربری زمین‌ها و تجاری‌سازی آنها مبادرت کند و از طریق واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی به جذب سرمایه‌گذار برای تامین بودجه مورد نیاز برای ارائه زیرساخت‌ها بپردازد.

احمدی افزود: در انتخاب مکان‌هایی که به شهرک‌سازی می‌پردازیم باید دقت لازم را به عمل آوریم. شهرک‌ها باید در مناطقی ساخته شوند که مردم علاقه‌ای به زندگی در آن‌ها داشته باشند.

اختصاص تسهیلات بانکی یکی از راهکارهای افزایش ساخت و ساز مسکن

وی در ادامه گفت: ارائه تسهیلات مناسب و با شرایط خوب به متقاضیان در حوزه مسکن حرف اول را می‌زند. می‌بینیم که مردم استقبال بیشتری از واحدهای مسکونی که تسهیلات دارند، به عمل می‌آورند. یکی از راه‌حل‌های گریزناپذیر برای افزایش ساخت و ساز مسکن در کشور این است که تسهیلات بانکی را به این حوزه سوق دهیم.

این کارشناس مسکن اضافه کرد: واقعیت این است که الان مبلغ تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن بسیار ناچیز است و کمکی به این امر نمی‌کند. باید ضمن افزایش مبلغ این تسهیلات به تسهیل شرایط آنها نیز بپردازیم.

هدایت تسهیلات بانکی به سمت ساخت مسکن ضرورت دارد

وی همچنین اظهار داشت: شواهد این طور نشان می‌دهد که ما هدررفت بالایی در تخصیص منابع داریم. به طوری که بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند و در اینجا با بی‌اعتنایی، دغدغه ایجاد تورم مطرح نمی‌شود اما وقتی بحث تسهیلات ساخت مسکن و اعطای تسهیلات به مردم مطرح می‌شود، بحث تورم مطرح می‌شود.

این کارشناس مسکن گفت: راهکار اصلی تحقق افزایش ساخت و ساز و رونق بخش مسکن و همچنین تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، با تامین مالی بانک محور و ارائه تسهیلات ساخت مسکن امکان‌پذیر خواهد بود و باید بانک مرکزی در تحقق سهم ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن از کلیه تسهیلات نظارت داشته باشد و آن را اجرایی کند.

احمدی در پایان تأکید کرد: نیاز است به اصلاح قوانین ضد تولید مسکن مرتبط با وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و… بپردازیم. این اقدام به تشویق سرمایه‌گذاران منجر می‌شود و ساخت و سازها در کشور رونق می‌گیرد. نیازی نیست دولت در بخش ساخت مسکن ورود کند، دولت وظیفه دارد شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی در این حوزه فراهم کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.