۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۰۵۷ ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

پارلمان آلمان برای غلبه بر کمبود حدود ۴۰۰ هزار نیروی کار در بخش اقتصاد، قانون مهاجرت افراد ماهر را با دادن برخی امتیازات جدید و کاهش محدودیت‌ها اصلاح کرد. قانون جدید به اتباع خارجی واجد شرایط اجازه می‌دهد تا در صورت کسب حداقل ۶ امتیاز از معیارهای لازم، مانند مهارت‌ها و مدارک زبان، وارد بازار کار این کشور شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس مصوبه اخیر مجلس فدرال آلمان، قانون مهاجرت این کشور برای مقابله با کمبود شدید کارگران ماهر اصلاح خواهد شد. قانون جدید تلاش خواهد کرد، به تبعیت از سیستم امتیازی کانادا، با کاهش محدودیت‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید به وعده دولت ائتلافی مبنی بر ایجاد فضای مناسب برای مهاجران جامه عمل بپوشاند.

معیارهای جدید برای جذب نیروی کار ماهر در آلمان

فقدان نیروی کار ماهر یکی از موانع رشد اقتصادی آلمان است، از همین روی این کشور به جذب مهاجران نیاز دارد. به طوری که، نانسی فایزر، وزیر کشور، به نمایندگان مجلس گفته بود: «ما به ۴۰۰ هزار نیروی کار نیاز داریم.» این قانون به اتباع خارجی واجد شرایط اجازه می‌دهد تا در صورت کسب حداقل ۶ امتیاز از معیارهای واجد شرایط بودن، مانند مهارت‌ها و مدارک زبان، وارد بازار کار این کشور شوند. متقاضیان واجد شرایط، کارتی دریافت می‌کنند که مجوز جستجوی شغل به مدت ۱۲ ماه را به آن‌ها می‌دهد.

این قانون، ویزای کاری «کارت آبی» را از شاخص‌های واجد شرایط بودن حذف کرده و امتیازهایی مانند الحاق خانواده را افزوده است. علاوه بر این، دولت تعداد ویزای کاری برای شرکت‌ها را افزایش خواهد داد تا بتوانند کارگران بیشتری، به ویژه از بالکان غربی، استخدام کنند.

هانس ورلندر، کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه TU درسدن و رئیس شورای تخصصی مهاجرت که توسط دولت فدرال ایجاد شده است، در این باره گفت: «به طور عمده سه گام رو به جلو در قانون جدید وجود دارد: نخست، به رسمیت شناختن مدارک خارجی، دوم، افزایش نقش تجربه کاری و سوم، سیستم مبتنی بر امتیاز.

با این حال، او هشدار می‌دهد که این قانون احتمالا باعث ایجاد مشکلات اداری و زمان‌ پردازش طولانی‌تر شود، از همین روی نسبت به تحقق ارقام مورد نظر تردید وجود دارد. این قانون نشان‌دهنده تغییر اخیر در نحوه مدیریت مهاجران در آلمان است، زیرا این کشور برای دهه‌ها نسبت به افزایش مهاجرت منظم تردید داشت و در واقع، کشوری مهاجرپذیر نیست. هر چند که دولت پیشین به رهبری آنگلا مرکل، قبلاً قانون مهاجرتی برای نیروی کار ماهر را در سال ۲۰۲۰ ارائه کرده بود.

استدلال مخالفان در مورد قانون جدید مهاجران

با این حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که نارضایتی نسبت به مهاجرت در آلمان افزایش یافته، زیرا این کشور از سال ۲۰۲۲ با افزایش تعداد پناهندگان روبرو بوده است. این موضوع همچنین باعث اختلاف نظر در مورد ماده به اصطلاح «تغییر مسیر» در قانون شده است که به متقاضیان پناهندگی اجازه می‌دهد در صورت یافتن شغل (حتی اگر درخواست پناهندگی آنها رد شود) در کشور بمانند. منتقدان می‌گویند این امر انگیزه نیروی کار ماهر برای مهاجرت غیرقانونی را افزایش می‌دهد، از همین روی دولت این بند را به متقاضیانی محدود کرد که قبلاً در کشور اقامت داشته‌اند.

همچنین، بر اساس نتایج یک نظرسنجی در ماه مه، ۴۱ درصد از آلمانی‌ها از افزایش مهاجران ماهر حمایت می‌کنند. اما مباحث پارلمان نشان می‌دهد که هنوز در مورد تعداد مورد نیاز نیروی کار و همچنین استقبال بخش عمومی اتفاق نظر وجود ندارد. اشتفان اشتراکه، نماینده اتحادیه دموکرات مسیحی/اتحادیه سوسیال مسیحی، به عنوان مخالف این قانون اظهار کرد: «شما به دنبال نیروی کار ماهر حتی کم مهارت نیستید. این دیگر ربطی به صلاحیت ندارد.»

نوربرت کلاینوختر، نماینده حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان»، مدعی شد که در سال‌های گذشته عمده مهاجرت از کشورهایی مانند رومانی، افغانستان، هند و بلغارستان بوده است که به نظر او نشانه‌ای از این است که برنامه‌های دولت آلمان را به یک کشور کم ارزش تبدیل می‌کند.

همچنین به گفته ورلندر، نقش کلیدی در غلبه بر رویکردهای دوگانه آلمان در مورد مهاجرت بر عهده دولت خواهد بود. چون، تلاش‌ دولت برای زبان‌آموزی افراد جویای کار به عنوان وظیفه سیاستمداران، نقش مهمی دارد.

منبع؛ یورآکتیو (Euractiv)

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.