۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۸۸۶ ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

بعد از انتخاب مجدد اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه، اختیارات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جدید این کشور برای کاهش تورم بالای ۸۰ درصدی، افزایش یافته است. آن‌ها در اولین اقدام خود نرخ بهره بانکی را از ۸.۵ به ۱۵ درصد افزایش دادند؛ اما در فاصله دو روز از این اقدام، نرخ برابری لیر به دلار با بیش از ۸ درصد کاهش به کمترین میزان در طول سال‌های اخیر رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه در طول سال‌های اخیر با تورم بالا مواجه بوده و در بازه‌ای کوتاه نرخ تورم این کشور به بالای ۱۰۰ درصد نیز رسیده است. اما به دلیل تاکید اردوغان رئیس جمهور این کشور بر ضرورت ثبات نرخ بهره بانکی، در طول این مدت نرخ بهره ترکیه نه تنها کاهش نیافت، بلکه مقامات بانک مرکزی آن را از ۱۹ تا حدود ۸.۵ درصد کاهش دادند.

سقوط رکوردشکن لیر ترکیه بعد از افزایش ۶.۵ درصدی نرخ بهره

اما به نظر می‌رسد بعد از انتخاب مجدد اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه، این کشور سیاست ثبات نرخ بهره را کنار گذاشته است و بر همین اساس روز پنجشنبه در اقدامی یکباره، نرخ بهره بانکی از ۸.۵ به ۱۵ درصد افزایش یافت. این اقدام دولت ترکیه موجب شد در روز جمعه نرخ برابری لیر در برابر دلار به کمترین حد خود در سال‌های اخیر برسد و هر دلار در حدود ۲۵.۷ لیر معامله شود. در طول دو روز اخیر نرخ برابری لیر در برابر دلار در حدود ۸.۵ درصد تضعیف شده است.

در سال جاری میلادی ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار بیش از ۲۷ درصد کاهش یافته است و به عقیده کارشناسان همین مسئله دلیل اصلی تداوم تورم بالای این کشور محسوب می‌شود. دولت ترکیه انتظار داشت با افزایش نرخ بهره روند تضعیف پول ملی متوقف شود اما دست کم در روزهای ابتدایی این اقدام، روند تضعیف لیر ترکیه تشدید شده است.

تبعات افزایش نرخ بهره بانکی برای اقتصاد ترکیه

اردوغان اعلام کرده است که قصد دارد نرخ تورم را به کمتر از ۴۰ درصد کاهش دهد و برای این منظور اختیارات وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را بعد از انتخاب مجدد خود افزایش داده است.

افزایش نرخ بهره بانکی از یک سو موجب تشدید انتظارات تورمی و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تامین مالی بخش تولید می‌شود. علاوه بر این بر اساس آمارها هزینه تامین مالی کسری بودجه دولت ترکیه از طریق انتشار اوراق نیز بعد از افزایش نرخ بهره با افزایش مواجه شده است که کسری بودجه این کشور را تشدید می‌کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.