۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۳۶۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به گزارش بلومبرگ، عربستان‌سعودی در تلاش است با توجه به تیرگی روابط با آمریکا از ظرفیت تجارت خارجی با چین استفاده نماید. مقابله با هژمونی دلار در تجارت جهانی و قدرت نسبی چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت عربستان، استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری این کشور در عربستان را تسهیل می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان سعودی چند روز پس از استقبال از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای از سرگیری روابط با آمریکا، توجه خود را صرف تقویت روابط تجاری و سیاسی با یکی از مهم‌ترین رقبای این کشور، یعنی چین کرده است.

مقابله با دلار با محوریت چین و عربستان

در روزهای اخیر، پایتخت عربستان میزبان بزرگترین گردهمایی تجاری چینی-عربی بوده است. در این کنفرانس نمایندگانی عالی‌رتبه از هر دو کشور حضور داشتند و در رابطه با نقش دو کشور در مقابله با هژمونی دلار در تجارت جهانی به گفت‌و‌گو پرداختند. خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان‌سعودی روز یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت: به نظر من، زمان آن رسیده است که چین شریک و سرمایه‌گذار اصلی در مسیر توسعه جهان عرب باشد و بتواند نقش واسطه برای پیشرفت روابط تجاری دوجانبه را فراهم کند.

پیچ‌و‌خم‌های تاریخی روابط عربستان با آمریکا و اروپا

از آنجایی که خاورمیانه به یک اولویت راهبردی برای آمریکا تبدیل شده است، خلاء سیاسی و اقتصادی ایجاد شده در منطقه، چین را وادار می‌کند که برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دوران ولیعهدی خود را با همبستگی با متحد سنتی خود یعنی آمریکا آغاز کرد و با دولت دونالد ترامپ روابط برقرار کرد. اما روابط دو کشور پس از قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست توسط عوامل سعودی در سال ۲۰۱۸ تیره شد. روابط عربستان سعودی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی از آن زمان بهبود یافته است و بازدید بلینکن نشانه پیشرفت است. ولیعهد محمد بن سلمان همچنین از چهارشنبه به فرانسه سفر خواهد کرد و اواخر هفته جاری در کاخ الیزه با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه دیداری دوستانه خواهد داشت.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت عربستان و با ارزش بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار

نو شی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکتی در هنگ‌کنگ گفت: «به ما گفته شده که عربستان‌سعودی در تلاش برای «آمریکایی‌زدایی» از اقتصاد خود است و آن‌ها می‌خواهند از ارتباط با چین استقبال کنند. آن‌ها نمی‌توانند به تنهایی چشم انداز بزرگ را برای خود متصور شوند و به همین دلیل است که ما اینجا هستیم.»

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در حال حاضر خریدار شماره یک نفت عربستان است و این کشور را با مبادلاتی به ارزش ۱۱۶ میلیارد دلار در سال گذشته به بزرگترین شریک تجاری این کشور تبدیل کرده است.

اثر سفر شی جین پینگ به عربستان‌سعودی در روابط دو کشور

با وجود این، صندوق‌ توسعه ملی کشورهای خلیج‌فارس به طور سنتی تمایل دارند سرمایه‌گذاری‌های خود را در آمریکا و اروپا انجام دهند. زیرا در این مناطق، بازارها سودآور و قوانین شفاف هستند. با این حال، از زمان سفر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ به عربستان‌سعودی در ماه دسامبر، مدیران چینی جرات پیدا کرده‌اند تا به دنبال سرمایه‌گذاری در خلیج فارس و ایفای نقش بالقوه در چشم‌انداز ۲۰۳۰، برای تغییر اقتصاد باشند.

شی با چندین همکار و روسای هفت شرکت فناوری چینی که شرکت او در آن سهام دارد به ریاض سفر کرد. آنها قصد داشتند از صندوق دارایی دولتی عربستان‌سعودی بخواهند که در یک صندوق جدید ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری کند و امکان آوردن فناوری چینی به عربستان‌سعودی را بررسی کند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرق آسیا

کریم الوادی، یکی از بنیان‌گذاران گروه Beltway که با شرکت‌های چینی در پروژه‌های زیرساختی غرب آسیا سرمایه‌گذاری می‌کند، در تلاش است صندوق‌های توسعه ملی کشورهای خلیج فارس را متقاعد کند تا به دنبال فرصت‌های بیشتر سرمایه‌گذاری در شرق آسیا باشند. این کارآفرین سوری-روسی که ۲۲ سال است در چین زندگی می‌کند، گفت: بحث من این است که سرمایه آمریکا به دلایل سیاسی از چین خارج می‌شود. اکنون بهترین زمان برای ورود سرمایه کشورهای عربی به چین است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.