۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۹۰۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات
۰

میثم سادات فاطمی کارشناس اقتصادی، اقدام هیات عالی مجمع تشخیص در معافیت مناطق آزاد و اعمال تعدیل تورمی طرح مالیات بر سوداگری را اشتباه دانست و افزود: از آنجا که سوداگری و سفته‌بازی مهم‌‎ترین عامل به وجود آمدن تورم در کشور است، تعدیل تورم از طرح مالیات بر سوداگری خاصیت این طرح را از بین می‌برد. همچنین استثنا کردن مناطق آزاد از شمول طرح مالیات بر سوداگری، این مناطق را به بهشت سوداگری تبدیل خواهد کرد و این ضد سیاست و اهداف اصلی تاسیس مناطق آزاد بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد قانون مالیات بر عایدی سرمایه موسوم به «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بعد از سال‌ها انتظار، با معافیت‌های متعدد در مجلس تصویب شد. دو مورد از این معافیت‌ها، معافیت مناطق آزاد و اعمال تعدیل تورمی در خرید و فروش‌های بلندمدت بود که توسط هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار می‌رفت در بررسی تطابق این قانون با اسناد بالادستی کشور، معافیت‌ها را کاهش دهد تا اثرگذاری قانون در مقابله با سوداگری تقویت شود؛ اما این هیات معافیت‌های مناطق آزاد را تشدید کرد و تعدیل تورمی را به تمامی معاملات گسترش داد. در این راستا میثم سادات فاطمی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت ناشی از نگاه رایج و متعارف به تورم است.

سوداگری و سفته‌بازی مهم‌‎ترین عامل به وجود آمدن تورم

سادات فاطمی با اشاره به اینکه این نگاه به تورم، علت اصلی تورم‌های بالا در اقتصاد ایران را کسری بودجه دولت و پولی شدن کسری بودجه می‌داند که از مسیر استقراض از بانک مرکزی و رشد نقدینگی اتفاق صورت می‌گیرد، افزود: در نتیجه این مغالطه شکل می‌گیرد که اگر تورم از عایدی سرمایه حذف نشود، خلاف عدالت است؛ در صورتی که این گزاره به شدت دچار خطا و اشتباه است و در آن تشکیک جدی وجود دارد.

سادات فاطمی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد خیلی از اقتصاددانانی که مدافع نظریه اولیه بودند الان می‌گویند یکی از دلایل جهش تورم، انتظارات تورمی است. این مساله در بازار دارایی‌ها خود را نشان می‌دهد و آثار افزایش قیمت در بازار دارایی‌ها به ویژه افزایش نرخ ارز که متناظر با کاهش ارزش پول ملی است، موجب رشد قیمت کالا‌ها و خدمات می‌شود. در واقع اگر این نگاه پذیرفته شود موضوع حذف تورم از عایدی سرمایه بی‌معنا است.

سادات فاطمی با بیان اینکه افزایش قیمت دارایی‌ها از مسیر انتظارات تورمی، سوداگری و سفته‌بازی مهم‌‎ترین عامل به وجود آمدن تورم است، گفت: وقتی مهم‌ترین عامل، انتظارات تورمی باشد، نمی‌‎توان تورم را از عایدی سرمایه در بازار دارایی حذف کرد. اگر این گزاره جا بیفتد، خود به خود این تصور غلط حل می‌شود.

تضعیف بازداندگی مالیات بر سوداگری نتیجه مصوبه هیات عالی نظارت مجمع 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه پس از کسر تورم انجام شود، خاصیت این طرح از دست خواهد رفت، گفت: در این طرح، بازدارندگی و تنظیم‌گری مدنظر قانون‌گذار بود و در صورتی که تورم از عایدی سرمایه حذف شود، خاصیت و بازداندگی این طرح از بین خواهد رفت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مهار تورم و رشد تولید به عنوان شعار سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: یکی از زمینه‌های تحقق این شعار، هزینه‌سازی برای فعالیت‌های غیرمولد است و مصوبه هیات عالی نظارت، تحقق این شعار را زیر سوال می‌برد و دچار مشکل می‌کند. زیرا اگر بخواهیم تولید در کشور رونق بگیرد و رشد تولید اتفاق بیفتد، یکی از مهم‌ترین الزامات آن ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در بخش مولد اقتصاد است.

تاثیرات منفی استثنا کردن مناطق آزاد از شمول طرح مالیات بر سوداگری

سادات فاطمی با اشاره به ایراد دوم هیات عالی نظارت به طرح مالیات بر سوداگری، گفت: استثنا کردن مناطق آزاد از شمول طرح مالیات بر سوداگری، این مناطق را به بهشت سوداگری تبدیل خواهد کرد و این ضد سیاست و اهداف اصلی تاسیس مناطق آزاد بوده است. چون مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، احداث کارخانجات تولیدی و تبدیلی و رشد صادرات شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: وقتی این مناطق را به بهشت سوداگری تبدیل می‌کنیم یکی از اولین اتفاقاتی که می‌افتد این است که به شدت زمین و ملک در این مناطق افزایش می‌یابد و این پدیده موجب افزایش هزینه تمام شده کالا‌ها و خدمات در این مناطق خواهد شد. همچنین رقابت پذیری کاهش می‌یابد و همین مساله موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در این مناطق خواهد شد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.