۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۱۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ دسته: انرژی
۰

بلاروس در راستای برنامه توسعه تولید برق از انرژی هسته‌ای خود، از اتصال دومین واحد نیروگاه هسته‌ای خود به شبکه تولید برق خبر داد. این واحد در ماه‌های آتی به ظرفیت اسمی تولید خود خواهد رسید و در مجموع این نیروگاه موجب صرفه جویی سالانه ۵۵۰ میلیون دلاری بلاروس در واردات برق خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد واحد دوم اولین نیروگاه هسته‌ای بلاروس به شبکه برق متصل شد و اولین برق تولیدی خود را به شبکه سراسری برق کشور تحویل داد. وزارت انرژی بلاروس گفت که این اتصال در روز شنبه ۱۳ می در ساعت ۱۳:۲۴ به عنوان بخشی از ادامه روند راه اندازی برق انجام شد. بلاروس چند سالی است که در تلاش برای جایگزینی واردات برق از کشورهای اروپای غربی، به توان تولید برق هسته‌ای داخل اتکا کند و برق مصرفی مورد نیاز کشور را تامین کند.

افزایش بهره‌وری در تولید برق هسته‌ای

وزیر انرژی بلاروس در نشست خبری گفت: همگام‌سازی توربوژنراتور واحد دوم نیروگاه هسته‌ای با سیستم نیروگاهی با حجم زیادی کار از جمله رساندن نیروگاه راکتور به وضعیت بحرانی و سپس به حداقل توان کنترل شده انجام شده است. این وزارتخانه افزود: تمامی عملیات فناورانه بهره‌برداری از این نیروگاه بر اساس مقررات و با رعایت الزامات ایمنی لازم انجام شد.

تامین ۵۰ درصدی برق بلاروس از انرژی هسته‌ای

بر اساس اعلام مقامات روس‌اتم که در بهره‌برداری و تجهیز این برنامه توسعه‌ای نقش زیادی داشت، متخصصان در روزهای آینده قدرت را تا ۵۰ درصد افزایش خواهند داد و آزمایشاتی را برای بررسی انطباق عملکرد حرارتی تجهیزات اصلی در راکتور و محفظه‌های توربین واحد نیرو با مقادیر طراحی شده انجام خواهد داد. سپس واحد مذکور شاهد افزایش قدرت خود در مراحل بعدی (با آزمایشات در طول مسیر) تا رسیدن به ۱۰۰ درصد خواهد بود. راه اندازی این واحد برای پاییز امسال برنامه‌ریزی شده است. بلاروس طبق برنامه توسعه‌ای خود می‌خواهد تا چند سال آینده نیمی از برق مصرفی خود را از انرژی هسته‌ای تامین نماید.

تاثیر مثبت ۵۵۰ میلیون دلاری بر اقتصاد بلاروس

ویکتور کارانکوویچ وزیر انرژی بلاروس گفت: یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل راه اندازی واحد برق انجام‌شده است که حاصل کار گسترده در زمینه نصب و راه‌اندازی تجهیزات، بوده است. اولین واحد نیروگاه نیروگاه هسته‌ای بلاروس که در استروتس است، در نوامبر ۲۰۲۰ به شبکه متصل شد و وزارت انرژی می‌گوید پس از راه اندازی هر دو واحد راکتورهای روسی VVER-1200 نیروگاه حدود ۱۸.۵ تراوات ساعت تولید خواهد کرد که سالانه معادل ۵۵۰ میلیون دلار بر اقتصاد کشور تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.