۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۴۸۳۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس توافقنامه‌های صورت گرفته در جریان سفر رییس جمهور فرانسه به چین، تعدادی از قراردادهای بزرگ دوجانبه با یوآن تسویه می‌شود. در این راستا، شرکت توتال انرژی فرانسه و شرکت ملی نفت فلات قاره چین نخستین معامله گاز طبیعی مایع (LNG) را در بورس نفت و گاز شانگهای به یوآن انجام دادند.

به گزارش مسیر اقتصاد امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، در سخرانی اخیر خود با اشاره به توانایی واشنگتن در ممانعت از دسترسی کشورها به سیستم مالی جهانی، پیشنهاد کرد که اروپا وابستگی خود را به «دلار فرامرزی» کاهش دهد. در واقع این نگرانی ریشه در تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مبنی بر خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران بازمی‌گردد که باعث تعریف نظام تحریمی سختگیرانه شد و شرکت‌های اروپایی را ناگزیر به ترک ایران کرد. این تصمیم یکجانبه انتقادات شدیدی را در مورد «تسلیح دلار» و تضعیف حاکمیت اروپا به دنبال داشت.

نشانه‌هایی از تمایل پاریس برای کاربرد یوآن

قراردادهای منعقد شده در سفر ماکرون به چین، نشان دهنده تمایل فرانسه برای رفع این نگرانی از طریق حمایت از کاربرد یوان یا رنمینبی در تجارت بین‌المللی است. در این راستا، برای نخستین بار معامله شرکت کشتیرانی فرانسوی سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام (CMA CGM) و شرکت کشتی‌سازی دولتی چین به یوان انجام شد که با سفارش ۱۶ کشتی به ارزش ۲۱ میلیارد یوان (۳.۱ میلیارد دلار) بزرگترین سفارش کشتی‌سازی در تاریخ چین بود. همچنین، شرکت توتال انرژی فرانسه و شرکت ملی نفت فلات قاره چین نخستین معامله گاز طبیعی مایع (LNG) را از طریق بورس نفت و گاز شانگهای به یوآن انجام دادند.

ماتیو دوشاتل، مدیر مطالعات بین‌المللی در اندیشکده فرانسوی مونتاین (Institut Montaigne)، در این باره اظهار داشت: شرکت‌های فرانسوی به دنبال محافظت در برابر ریسک‌های دلاری هستند و چین نیز به دنبال کاهش استفاده از آن در تجارت فرامرزی خود است.

کاربرد یوان به جای دلار، باعث حذف بانک‌های آمریکایی به عنوان واسطه مبادلات می‌شود. در واقع، استفاده از پول چین این امکان را به شرکت‌های فرانسوی می‌دهد که مستقیماً و بدون واسطه با چین معامله کنند. این موضوع می‌تواند نقش جهانی موسسات بانکی چین را به طور اساسی تغییر دهد، زیرا بین‌المللی شدن پول چین آن‌ها را در خط مقدم نظام مالی بین المللی قرار می‌دهد. البته نقش یوآن در معاملات بین المللی اخیر افزایش یافته است. برای نمونه، رژیم صهیونیستی یوآن را به ذخایر ارز خود افزود، یا مصر اعلام کرد که اوراق قرضه دولتی را به یوان منتشر می‌کند. در فوریه امسال نیز، دولت عراق از قصد خود برای کاربرد یوآن در تجارت با چین پرده برداشت.

همچنین بر اساس توافق اخیر برزیل با چین، دلار به طور کامل از تجارت دوجانبه حذف می‌شود. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، در سفر خود به چین آشکارا از محوریت دلار انتقاد کرد و گفت: «چرا تجارت هر کشوری باید به دلار گره بخورد؟ چه کسی تصمیم گرفت که دلار ارز جهان باشد؟ امروزه کشورها باید دنباله روی دلار باشند، در حالی که می‌توانستند با ارز خود تجارت کنند».

در این میان، موضع پاریس نسبت به سلطه دلار هنوز آشکار نیست. دوشاتل متذکر می‌شود که: « اظهار نظر در مورد اینکه کاربرد رنمینبی نشان‌دهنده حمایت گسترده‌تر فرانسه از بین‌المللی‌سازی پول چین است یا خیر؛ هنوز زود است، اما شواهد حاکی از روندی بوده که ارزش ارزیابی را دارد.»

منبع: نشریه دیپلمات

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.