۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۹۷۴ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی هسته‌ای
۰

ارمنستان و روسیه توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن روسیه متعهد می‌شود در نیروگاه‌ هسته‌ای متسامور رآکتورهای نسل جدید را با هدف افزایش تولید برق از انرژی هسته‌ای مستقر نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در دیدار الکسی لیخاچف، مدیرکل روس‌اتم و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، افزایش روند توسعه و تجهیز نیروگاه هسته‌ای به عنوان یک اولویت مشخص شد. در این دیدار که در ایروان برگزار شد، روسیه متعهد به تجهیز و توسعه نیروگاه هسته‌ای متسامور به رآکتور‌های تولید برق از انرژی هسته‌ای شد. به گفته مدیرکل روس‌اتم در طول این نشست ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید در ارمنستان نیز مورد بررسی قرار گرفت و ایروان آماده ارائه مکان نیروگاه‌های هسته‌ای طراحی شده توسط روسیه با راکتورهای VVER شد. افق همکاری ارمنستان با روس‌اتم بر این است که بتواند با تولید برق هسته‌ای امنیت انرژی خود را تامین و تضمین نماید.

مشارکت طرفین در توسعه انرژی هسته‌ای

دفتر نخست وزیر گزارش داد که در این مذاکرات همچنین طرفین درباره همکاری احتمالی در زمینه پزشکی هسته‌ای و همچنین مشارکت در تولید برق از انرژی هسته‌ای و رفع آلودگی زباله‌های خطرناک در کارخانه مواد شیمیایی نایریت گفتگو کردند. روس‌اتم گفت که فناوری منحصر به فرد برای رساندن تاسیسات صنعتی پیچیده به وضعیت ایمن را دارد و آماده است با مشکلات به وجود آمده در نایریت مقابله کند.

تولید حدود ۳۹ درصد از برق ارمنستان با انرژی هسته‌ای

روس اتم در ژانویه سال گذشته با سازمان انرژی هسته‌ای ارمنستان توافقنامه ای را برای بررسی احتمال ساخت واحدهای جدید طراحی شده توسط روسیه در محل نیروگاه فعلی متسامور امضا کرد. ارمنستان مدت‌هاست که با روسیه در مورد جایگزینی متسامور، که شامل دو راکتور ۳۷۶ مگاواتی VVER ساخت روسیه است که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ شروع به‌ کار کردند، در حال مذاکره است. هر دو واحد در سال ۱۹۸۸ به دلیل نگرانی‌های ایمنی در مورد آسیب‌پذیری ناشی از زلزله خاموش شدند. واحد ۲ در سال ۱۹۹۵ راه اندازی مجدد شد و حدود ۳۹ درصد از کل تولید برق ارمنستان را تامین می‌کند.

نوسازی تاسیسات هسته‌ای؛ قدم بعدی همکاری دو‌ طرف

در نوامبر ۲۰۲۱ اعلام شد که طول عمر واحد ۲ نیروگاه متسامور پس از همکاری با روس‌اتم شامل سیستم خنک‌کننده اضطراری، موتورخانه، توربین‌ها، ژنراتورهای بخار بروزرسانی شد و عملیات منحصر به فردی برای بازپخت فشار راکتورهای هسته‌ای انجام شد و این طول عمر تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد. در نتیجه برنامه نوسازی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد ظرفیت ایستگاه تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافت و برنامه‌هایی برای تمدید ۱۰ ساله دیگری تا سال ۲۰۳۶ وجود دارد.

منبع: آژانس خبری دولتی ارمنستان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.