۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۸۰۵ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

روسیه با کمک به ترکیه در توسعه زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای این کشور، علاوه بر مقابله با نفوذ هسته‌ای آمریکا در غرب آسیا، به متحد خود در زمینه تولید برق از انرژی هسته‌ای یاری می‌رساند.

به گزارش مسیر اقتصاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، همزمان با برگزاری مراسمی به مناسبت ورود اولین سوخت برای نیروگاه هسته‌ای آکویو در ترکیه، به صورت آنلاین با هم به گفت‌و‌گو پرداختند. اردوغان در این کنفرانس آنلاین از تلاش و کمک روسیه در توسعه و تجهیز نیروگاه‌های هسته‌ای ترکیه تشکر کرد و گفت: تحویل سوخت هسته‌ای بسیار مهم است که نشان‌دهنده طبقه‌بندی ترکیه به عنوان کشوری با ظرفیت انرژی هسته‌ای است.

ترکیه در این چند سال با کمک متحد خود یعنی روسیه توانسته است از ظرفیت‌های هسته‌ای خود بیشترین بهره را برده و در تولید برق هسته‌ای نیز به خودکفایی برسد. افق ۳۰ ساله همکاری دو کشور به این هدف ختم می‌شود که ترکیه از واردات برق بی‌نیاز شود و روسیه در این هدف با نفوذ هسته‌ای آمریکا در منطقه مقابله کند. صدها نفر از کارگران، مقامات و چهره‌های صنعت هسته‌ای برای این مراسم گرد هم آمدند و دو رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس برای آنها سخنرانی کردند.

تحویل اولین مرحله سوخت هسته‌ای به ترکیه

به گفته وزارت انرژی ترکیه، سوخت هسته‌ای متشکل از مخزن‌های اورانیوم، شب قبل از طریق هواپیما از روسیه همراه با تدابیر امنیتی بالا آورده شد؛ سپس سوخت روی سه کامیون بارگیری شد و از طریق زمینی به سایت هسته‌ای آکویو منتقل شد. مخزن‌های اورانیوم که در ظروف محافظ حمل می‌شوند و اندازه‌گیری تشعشع آن انجام می‌شود، هیچ خطر امنیتی ندارد.

تولید ۱۰% از برق مورد‌ نیاز ترکیه از انرژی هسته‌ای

پوتین از همتای ترکیه‌ای خود، سازمان انرژی هسته‌ای روسیه، دیگر مقامات و مهندسان ترک و روسیه که سخت تلاش کردند که کار ساخت و ساز بدون مشکل پیش‌ برود و بر موانع غلبه کرده‌اند، تشکر کرد و گفت که آکویو قرار است بزرگترین نیروگاه هسته‌ای روی زمین با بالاترین استاندارد‌های زیست محیطی و ایمنی باشد.

رئیس جمهور ترکیه از همتای روس خود تشکر کرد و همچنین به همه پرسنل روسیه و ترکیه که در این پروژه کار کرده‌اند، تبریک گفت. وی با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی اروپا، انرژی هسته‌ای را به عنوان انرژی سبز به رسمیت شناخته است، گفت: زمانی که هر چهار واحد در پایان سال ۲۰۲۸ به بهره برداری برسد، حدود ۱۰ درصد از برق مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

تحول اساسی در انرژی هسته‌ای ترکیه با کمک روسیه

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: این نیروگاه نشان‌دهنده یک تحول اساسی برای اقتصاد، انرژی و آینده فناوری ترکیه است و الکسی لیخاچف، مدیر کل روس‌اتم، به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم در سال آینده یک واحد نیروگاهی را مورد بهره‌برداری قرار دهیم و راکتور را به حداقل سطح قابل کنترل برسانیم تا در سال ۲۰۲۵ به طور پیوسته برق هسته‌ای تولید کنیم.

ابعاد همکاری روسیه و ترکیه در نیروگاه آکویو

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه، مقیاس پروژه نیروگاه چهار واحدی آکویو را بزرگ دانست و گفت که این بزرگترین سرمایه‌گذاری در تاریخ این کشور است و ۳۰ هزار نفر در این پروژه کار کرده‌اند و کل نیروگاه شامل ۵۵۰ هزار قسمت جداگانه است و انتظار داریم تا ۸۰ سال کار کند. نیروگاه هسته‌ای آکویو، در استان مرسین جنوبی، اولین نیروگاه هسته‌‌ای ترکیه است. روس‌اتم در حال ساخت چهار راکتور VVER-1200، تحت یک مدل به اصطلاح BOO (ساخت‌خودکار) است. ساخت اولین واحد در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. انتظار می‌رود این نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی، حدود ۱۰ درصد از نیاز برق ترکیه را تامین کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.