۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۴۹۴ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی هسته‌ای
۰

روسیه با توجه به افزایش تقاضای روز افزون برق از جانب صنایع، تولید برق از انرژی هسته‌ای با استفاده از راکتورهای مدولار کوچک زمینی (SMR) که مقرون به صرفه بوده و توانایی کار در شرایط سخت آب و هوایی را دارد، آغاز کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان رگولاتور هسته‌ای روس اتم مجوز ساخت اولین راکتور مدولار کوچک زمینی (SMR) را در جمهوری ساخا در شمال روسیه و همجوار با قطب شمال صادر کرده است. این راکتور و توسعه آن می‌تواند زمینه افزایش تولید برق از انرژی هسته‌ای را برای روسیه فراهم کند.

برنامه روسیه برای توسعه برق هسته‌ای

روس‌اتم از یک مدل راکتور RITM-200N که دارای آب خنک است استفاده می‌کند که برای تامین انرژی جدیدترین ناوگان یخ‌شکن‌های هسته‌ای استفاده می‌شود. روس اتم همچنین مجوز ساخت رآکتور SMR مدولار کوچک را در منطقه یانسکی جمهوری ساخا داده است و خاطرنشان کرد که این مدل راکتورها قبلاً توانایی خود را در شرایط قطب شمال روی یخ‌شکن‌ها ثابت کرده اند و می‌توانند در افزایش تولید برق به ما کمک کنند.

رآکتور‌های مدولار؛ محور توسعه انرژی هسته‌ای روسیه

الکسی لیخاچف، مدیر کل روس‌اتم، گفت که این تصمیم، یکی از بهترین تصمیمات برای توسعه صنعت هسته‌ای روسیه بوده است. این مجوز برای ساخت اولین رآکتور SMR مدولار کوچک زمینی مدرن در شرایط سخت قطب شمال است. او همچنین افزود: این یک نیروگاه هسته‌ای فشرده مدولار است که در مقایسه با نیروگاه‌های هسته‌ای بزرگ، در مدت زمان کمتری ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کار پیش ساخت این رآکتور در حال انجام است گفت: اکنون حدود ۸۰ کارگر و ۳۸ قطعه تجهیزات عملیاتی در آنجا هستند. دامنه کار روز به روز در حال افزایش است و اولین رآکتور SMR زمینی جهان با RITM-200N قرار است در سال ۲۰۲۸ مورد بهره برداری قرار گیرد.

تولید برق ارزان با استفاده از انرژی هسته‌ای

هفته گذشته، روس اتم و شرکت توسعه خاور دور و اتحادیه قطب شمال توافقنامه همکاری در رابطه با ساخت این نیروگاه را امضا کردند و در بیانیه مشترک اعلام کردند: این پروژه تولید برق مقرون به صرفه و پایداری را برای مناطق دوردست قطب شمال فراهم می‌کند. مناطق یانسکی جمهوری ساخا با منبع انرژی غیرمتمرکز توان الکتریکی حداقل ۵۵ مگاوات را دارا خواهند بود و همچنین عمر تجهیزات غیر قابل تعویض این نیروگاه در حال ساخت تا ۶۰ سال پایدار است.

منبع: Nclear Asia 

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.