۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۳۶۹ ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

بلاروس و مجارستان با امضای تفاهمنامه‌ای اعلام کردند که قصد دارند با همکاری شرکت روس اتم روسیه، نیروگاه‌های هسته ای خود را بروزرسانی و برای تولید برق هسته‌ای بیشتر آماده کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد مجارستان و بلاروس یک تفاهم‌نامه در مورد همکاری در رابطه با پروژه‌های هر دو کشور برای راکتورهای جدید هسته‌ای VVER-1200 امضا کردند. شرکت روس‌اتم در امضا این تفاهم‌نامه و سوق دادن طرفین به همکاری تاثیری بسیاری داشته است. هدف اصلی دو‌کشور توسعه و بروزرسانی نیروگاه‌های هسته‌ای خود است تا بتوانند با تولید برق از انرژی هسته‌ای، مصرف داخلی برق خود را تامین کنند و از وابستگی به واردات برق از کشور های اروپای غربی رها شوند.

منفعت دو کشور از این همکاری

وزرای خارجه دو کشور درباره توسعه همکاری در بخش‌هایی که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است گفت‌وگو کرده‌اند و وزیر امور خارجه محارستان خاطرنشان کرده است که ۸۰ درصد نفت این کشور از طریق خط لوله دروژبا از بلاروس می‌آید که یک کشور دوست و هم پیمان برای اهداف کشورمان است.

در مورد موضوع انرژی هسته‌ای و توافق‌نامه‌ای که در نشست امضا شد، وزیر امور خارجه مجارستان به این نکته نیز اشاره کرد که تبادل تجربیات با بلاروس که در حال ساخت رآکتورهای هسته‌ای مشابه با راکتورهای در حال ساخت و توسعه مجارستان است، مهم است و امنیت انرژی یک امر مهم برای دو کشور است.

خبرگزاری رسمی بلاروس، درگزارشی درباره همین رویداد، به نقل از وزیر امور خارجه بلاروس گفت: مجارستان اجازه نخواهد داد تحریم‌های اتحادیه اروپا بر انرژی هسته‌ای تأثیر بگذارد و خاطر نشان کرد این تفاهم‌نامه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا بلاروس نیز در حال توسعه زیر ساخت های هسته‌ای خود است. پروژه هایی با بازه ۸ تا ۱۰ ساله پیش روی ما است و ما از تجربه و دانش انباشته هم استفاده خواهیم کرد.

تامین ۵۰ درصد برق مجارستان با انرژی هسته‌ای

تفاهم‌نامه مجارستان و بلاروس یک روز پس از بازگشت وزیر امور خارجه مجارستان از مسکو انجام شد که در آنجا با روس اتم گفتگو کرد و آنها اصلاحاتی را در توافقنامه ساخت و ساز و تامین مالی برای نیروگاه پاکس دوم امضا کردند. چهار واحد موجود در  نیروگاه پاکس دوم راکتورهای VVER-440 هستند که بین سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۷ شروع به کار کردند و حدود نیمی از برق کشور مجارستان را تولید می‌کنند.

پروژه پاکس دوم در اوایل سال ۲۰۱۴ توسط یک توافقنامه بین مجارستان و روسیه برای دو راکتور VVER-1200 توسط روس اتم راه اندازی شد، این درخواست در جولای ۲۰۲۰ برای ساخت پاکس دوم در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بوداپست در سواحل رودخانه دانوب ارسال شد. مجلس به دفتر ملی انرژی اتمی مجارستان ۱۲ ماه اجازه داد تا تصمیم خود را اتخاذ کند، وزیر انرژی مجارستان درخواست تمدید مهلت را به مجلس داد و تا سال ۲۰۲۳ فرصت وزارت انرژی مجارستان برای اتخاذ تصمیم تمدید شد.

در بلاروس، اولین واحد برق در نوامبر ۲۰۲۰ به شبکه متصل شد و وزارت انرژی می گوید، پس از راه اندازی راکتورهای VVER 1200 روسیه در  نیروگاه پاکس دوم حدود ۱۸.۵ تراوات ساعت برق در سال تولید خواهد کرد. بلاروس امیدوار است که بتواند با همکاری روسیه و مجارستان علاوه بر توسعه زیر ساخت های هسته‌ای خود، توان رقابت با دیگر کشور های اروپایی را در تولید برق هسته‌ای داشته باشد.

منبع:آژانس خبری دولتی روسیه 

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.