۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۲۷ ۰۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد امینی رعیا
۲

رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی به مردم ایران، نشان دادند که بر خلاف جریان های سیاسی می اندیشند و مسئله کلیدی کشور در سال آتی را نه انتخابات که اقتصاد و معیشت مردم می دانند.

به گزارشمسیر اقتصاد پیام نوروزی رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای به مردم ایران دیروز منتشر گردید که در آن سال جدید، اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال نامگذاری شد. این پیام حاوی ۸ نکته مهم و کلیدی بود که در ادامه اشاره شده است:

۱- تلخی ها و سختی ها عمدتا مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است

از این جمله واضح است که مهمترین مسئله کشور مسئله اقتصاد است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و حل شود. مهمترین اثر این مسئله نیز بر معیشت مردم است.

۲- آنچه انجام گرفته با آنچه مورد انتظار مردم و ماست فاصله زیادی دارد

این جمله بیان می کند که در شرایط مطلوب قرار نداریم و علیرغم اینکه کارهای مختلفی انجام شده اما هنوز کارهای متعدد دیگری باید انجام شود و مسیر بایستی تغییر کرده و با سرعت بیشتری دنبال شود تا در حوزه اقتصاد بتوانیم به ثبات برسیم.

۳- بعضی از شاخص ها و آمارهای ارائه شده توسط مقامات مسئول مثبت و بعضی هم که توسط خود مسئولین ارائه می شود منفی است

مسئولین دولتی عمدتا آمارهای مختلفی را به عنوان پیشرفت و تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه می نمایند که لزوما نمی توان چنین برداشتی از آن کرد. به نظر می رسد یکی از آمارهایی که مصداق این صحبت رهبر انقلاب می تواند باشد افزایش فروش نفت است که لزوما آمار مثبتی نیست و منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی نمی شود.

۴- اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرد ممکن است چندان منشا اثر نباشد

نباید از اقتصاد مقاومتی یک عنوان کلی ساخت و هر کاری انجام می شود را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی عنوان کرد. بلکه اقتصاد مقاومتی قسمت های مختلفی دارد که در هر قسمت بایستی حرف و اقدام مشخص داشت.

۵- علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه مهم و کلیدی یک فصلی از زمان را اختصاص دهیم

در سال های آتی نیز مهمترین مسئله ای که در کشور بایستی دنبال شود، اقتصاد مقاومتی است با این نکته که در هر فصل از زمان (مثلا هر سال) یکی از مصادیق و بخش های اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.

۶- از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند

علاوه بر مسئولین، افراد شاخص اعم از اساتید دانشگاه، دانشجویان، رسانه ها و همچنین آحاد مردم نیز در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش دارند و این تنها یک #وظیفه_حکومتی و دولتی نیست.

۷- به نظر من علاج در این است که این نقطه کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم که به اعتقاد من تولید داخلی و اشتغال جوانان است

تولیدی که در داخل مرزهای کشور انجام شود و اشتغالی که قشر جوان و تحصیلکرده را فعال نماید، آن هم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با تکیه بر مصادیق آن، مورد توجه است و امسال در اقتصاد مقاومتی این مسئله بایستی دنبال شود. نکته مهم اینکه اگر اقتصاد مقاومتی را یک زنجیره فرض کنیم، تولید و اشتغال در انتهای این زنجیره است. یعنی اینکه سلسله اقداماتی بایستی در اقتصاد انجام شود تا تولید داخلی رونق گرفته و اشتغال برای جوانان ایجاد شود. در نتیجه انتخاب این عنوان، به نوعی فعال سازی و بهبود بقیه قسمت های اقتصاد از جمله نظام بانکی، تجارت، نفت و انرژی، مسکن و … را می طلبد و نمی توان بدون توجه به این مسائل، تولید را رونق بخشید و اشتغال ایجاد کرد.

۸- انتخابات

در سال ۹۲، رهبر انقلاب نام سال را حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نهادند؛ یعنی در آن سال علیرغم تاکید بر اقتصاد، بر اهمیت انتخابات و نقش آفرینی مردم در آن نیز تاکید گردید. اما امسال با وجود اینکه همه گروه ها تاکید ویژه ای بر انتخابات دارند، ایشان مسئله اقتصاد و معیشت مردم را مهم دانستند و بدون کوچکترین اشاره ای به انتخابات در پیام نوروزی، نشان دادند که هر دولتی روی کار بیاید، مهم معیشت مردم و تقویت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

  1. امّا مسئله‌ی انتخابات؛ برادران و خواهران عزیز! انتخابات در کشور ما بسیار مهم است، .... ما به برکت انتخابات به دنیا فخر میفروشیم..... البتّه در باب انتخابات ان‌شاءالله من باز هم صحبت خواهم کرد ....آنچه من عرض میکنم و در درجه‌ی اوّل برای این حقیر مهم است، شرکت عمومی در انتخابات است ..... این اوّلین خواسته و مهم­ترین خواسته‌ی ما است.

    بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
    ۱/۱/۹۶

    البته بنده موافقم که سیاسی کاری و شعاردادن بدون تامین معشیت درست نیست ولی از کلام رهبری برنمیاد که انتخاب اهمیت ندارد آن هم در این یک ماه پیش رو.
    توجه شود حماسه سیاسی بر سالی گفته شد که اولین انتخابات بعد از ۸۸ بود.

    ۲۱
    • اینجا بحث روی پیام نوروزی بوده نه سخنرانی حرم رضوی. نکته بعد هم اینکه بحث اولویت هست نه عدم اهمیت. قطعا در یک سخنرانی یک ساعت و نیمه وقتی دو دقیقه به انتخابات پرداخته میشه یعنی اهمیتش خیلی کمتر از اقتصاد است.

      ۰۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.