۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۸۴۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق از انرژی هسته‌ای نقشی بی‌بدیل در تامین نیاز کشورها به مصرف برق در سال‌های پیش رو دارد. انتظار می‌رود در سه سال آتی تولید برق از انرژی هسته‌ای رشدی حدود ۳.۶ درصدی داشته باشد و در این زمینه فرانسه و چین کشورهای پیشرو محسوب می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، انتظار می‌رود که انرژی‌های تجدیدپذیر به همراه انرژی هسته‌ای اکثریت قریب به اتفاق افزایش تقاضای جهانی برق را در سه سال آینده تامین کنند.

میانگین رشد تولید برق هسته‌ای تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳.۶ درصد خواهد بود

گزارش بازار برق آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که پس از کاهش تولید به میزان ۲ درصد در سال ۲۰۲۲ به دلیل بحران جهانی انرژی و شرایط تغییرات اقلیمی در برخی مناطق، انتظار می‌رود رشد تقاضای برق جهان تا سال ۲۰۲۵  افزایش یابد. همینطور پیش بینی می‌شود بیش از ۷۰ درصد افزایش تقاضای جهانی برق طی سه سال آینده از سوی چین، هند و آسیای جنوب شرقی باشد. در این حال، اقتصادهای پیشرفته و صنعتی در تکاپو برای گسترش استفاده از برق برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی در بخش‌هایی مانند حمل و نقل، گرمایش و صنعت هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید تولید برق تجدیدپذیر قرار است در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۵، با رشد سالانه بیش از ۹ درصد، بیش از همه منابع دیگر افزایش یابد. تولید برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ به دلیل تعمیر و نگهداری در تعداد زیادی از نیروگاه های فرانسوی، از کار انداختن واحدها در آلمان و بلژیک و کاهش تولید اوکراین، ۴.۳ درصد کاهش یافت. با این حال، انتظار می‌رود که تولید بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط ۳.۶ درصد در سال رشد کند. که نرخ رشد قابل توجهی بالاتر از رشد ۲ درصدی در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۹ است.

کشورهای جهان چه نقشی در استفاده از انرژی هسته‌ای خواهند داشت؟

بیش از ۵۰ درصد از رشد تولید هسته‌ای جهان تا سال ۲۰۲۵ تنها از چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره حاصل می‌شود. در خارج از آسیا، ناوگان هسته‌ای فرانسه، با کمک‌های دولت این کشور، بیش از یک سوم رشد تولید برق هسته‌ای جهان تا سال ۲۰۲۵ را فراهم می‌کند. در اروپا و ایالات متحده آمریکا، بحث‌ها در مورد نقش آتی هسته‌ای در ترکیب انرژی جانی تازه گرفته است. همزمان، سایر نقاط جهان هم‌اکنون شاهد استقرار سریع و توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای هستند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «تقاضای رو به رشد جهان برای برق به سرعت تامین خواهد شد و بیش از دو برابر مصرف برق فعلی ژاپن در سه سال آینده تولید و تامین خواهد شد. خبر خوب این است که انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای به‌قدری سریع رشد می‌کنند که تقریباً تمام تقاضا را به خوبی مدیریت می کنند.»

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تاکیدی است مجدد بر نقش بسیار مهمی که انرژی هسته‌ای در حال حاضر دارد و طی چند سال آینده نیز برای دستیابی به اهداف امنیت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا خواهد کرد.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.