۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۳۶۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

دولت چین در راستای توسعه و نوسازی بخش کشاورزی و مناطق روستایی به دنبال ترویج بیشتر کشاورزی هوشمند است که استفاده از حسگرها و ربات‌ها و فروش آنلاین را شامل می‌شود. فناوری هوشمند علاوه بر کمک به کشاورزان در طرح‌های آبیاری و کوددهی، با شناسایی بیماری‌ها و آفات گیاهی تلفات کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین به سرعت در حال نوسازی بخش کشاورزی و مناطق روستایی خود است. براساس سند رسمی منتشر شده برای سال ۲۰۲۳؛ چین در سال جاری حمایت از علم، فناوری و تجهیزات کشاورزی را تقویت خواهد کرد. بر اساس این سند، پکن به دنبال توسعه دیجیتال در مناطق روستایی، بررسی سناریوهای مختلف برای کاربرد فناوری دیجیتال، سرعت بخشیدن به توسعه داده‌های بزرگ و پیشبرد کشاورزی هوشمند خواهد بود. فناوری هوشمند علاوه بر کمک به کشاورزان در طرح‌های آبیاری و کوددهی، با شناسایی بیماری‌ها و آفات گیاهی تلفات کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.

گسترش کشاورزی هوشمند در چین

برخی از کشاورزان چینی، انواع گوجه فرنگی به نام گوجه گیلاسی را پرورش می‌دهد که در برابر بیماری‌های قارچی آسیب‌پذیر است. دستگاهی که در گلخانه‌هالی پلاستیکی نصب شده است می‌تواند سطح هاگ‌های قارچی موجود در هوا را اندازه‌گیری و داده‌های بلادرنگ را به یک پلتفرم ابری منتقل کند. این امر به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های غیرعادی را شناسایی کرده و راه حلی ارائه دهند. استراتژی کشاورزی هوشمند بخشی از حرکت چین برای دیجیتالی شدن در صنایع عمده از جمله تولید، خدمات و کشاورزی است. چین اقتصاد دیجیتال را به عنوان یک انتخاب استراتژیک در دور جدید انقلاب تکنولوژیکی و صنعتی می‌داند. مقیاس کاربست اقتصاد دیجیتال در چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، افزایش یافته است. فناوری هوشمند در کل فرآیند کشاورزی در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و ربات‌ها نقش منحصر به فردی را در چیدن میوه‌ها و سبزیجات ایفا می‌کنند. از طریق فناوری تصویربرداری، یک ربات میوه‌چین می‌تواند فاصله میوه را در عرض یک ثانیه چیده و کار را به سرعت انجام دهد.

طرح توسعه صنعت ربات

براساس طرح توسعه صنعت ربات که در پایان سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، توسعه ربات‌های کشاورزی بر روی عملیاتی مانند وجین، چیدن میوه، تغذیه طیور و تمیز کردن گِل و لای تمرکز خواهد کرد. استفاده گسترده‌تر از ربات‌ها و حسگرها نشان‌دهنده آخرین تلاش این کشور برای ادغام فناوری با کشاورزی است که در دهه گذشته یک نیروی محرکه مهم برای توسعه روستایی بوده است. داده‌های وزارت زراعت و امور روستایی چین نشان می‌دهد که سطح مکانیزاسیون جامع کاشت و برداشت محصول از ۵۷ درصد در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۷۲ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

افزایش خرده فروشی آنلاین

تلاش‌های کشاورزی دیجیتال چین فراتر از بخش تولید است، چون به کشاورزان در فروش آنلاین محصولات نیز کمک می‌کند. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، خرده فروشی آنلاین محصولات کشاورزی چین در حدود ۵۳۰ میلیارد یوان (۷۷.۲ میلیارد دلار آمریکا) بود که نشان دهنده افزایش ۹.۲ درصدی نسبت به سال گذشته است. بر اساس برنامه ملی توسعه کشاورزی و روستایی برای دوره چهاردهم برنامه پنج ساله (۲۰۲۱-۲۰۲۵)، چین هدف خود را برای رساندن این رقم به بیش از ۸۰۰ میلیارد یوان تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

منبع: وستنیکا کافکازا

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.