۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۷۴۶ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

در سال‌های گذشته روند استفاده از ارزهای ملی در سطح جهانی و تلاش کشورها به منظور استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری خود با رشد بیشتری همراه بوده است. یکی از اقدامات اخیر صورت گرفته آغاز مذاکرات بین برزیل و آرژانتین در خصوص ایجاد یک بلوک ارزی واحد در منطقه آمریکای لاتین به منظور استقلال از سیستم مالی بر پایه دلار آمریکا و ترویج استفاده از ارزهای ملی بوده که با روی کار آمدن دولت‌های چپ‌گرا در این کشورها با شتاب بیشتری همراه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد برزیل و آرژانتین دو اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین اعلام کردند تلاش خود به منظور تشکیل یک بلوک ارزی واحد را آغاز خواهند کرد؛ اقدامی که با توجه به حجم اقتصاد کشورهای این منطقه، در صورت محقق شدن آمریکای لاتین را به دومین بلوک ارزی جهان بعد از اتحادیه اروپا تبدیل خواهد کرد.

با توجه به رویکرد واحد رهبران سیاسی برزیل و آرژانتین، تجارت بین دو کشور در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی به ۲۶.۴ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. این دو کشور نیروی محرکه بلوک تجاری مرکوسور نیز هستند.

تلاش کشورهای آمریکای لاتین برای ایجاد بلوک ارزی واحد

کشورهای آمریکای لاتین با محوریت برزیل و آرژانتین دو اقتصاد بزرگ این منطقه تلاش خود برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری و ایجاد یک ارز مشترک در راستای تبدیل آمریکای لاتین به یک بلوک ارزی واحد را آغاز کرده‌اند؛ اتفاقی که تحقق و اجرایی شدن آن احتمالاً سال‌ها به طول می‌انجامد. نام ارز منطقه‌ای پیشنهاد شده (توسط برزیل)، «سور» به معنای جنوب است.

مذاکرات و گفتگوهای روسای جمهور دو کشور در نشست اخیر خود در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین منجر به صدور بیانیه مشترکی شد: «ما قصد داریم بر موانع تجارت خود غلبه کنیم، قوانین را ساده و مدرن کنیم و استفاده از ارزهای ملی را ترویج کنیم… ما همچنین تصمیم گرفتیم مذاکرات در خصوص ایجاد یک ارز مشترک در آمریکای جنوبی را پیش ببریم که می‌تواند به منظور انجام مبادلات مالی و تجاری، کاهش هزینه‌های عملیاتی و آسیب‌پذیری خارجی ما در مقابل ارزهای جهان‌روا مورد استفاده قرار گیرد.»

چالش‌های ایجاد بلوک ارزی واحد در آمریکای لاتین

برزیل و آرژانتین از اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی گفتگوهای خود به منظور ایجاد یک بلوک ارزی واحد را آغاز کرده‌اند اما شرایط اقتصادی دو کشور مانع تحقق و اجرایی شدن این مذاکرات شده است. یکی از عوامل اصلی به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، نوسانات اقتصادی دو کشور می‌باشد. آخرین تلاش‌ها برای تحقق و اجرایی شدن این مذاکرات درحالی آغاز شده است که آرژانتین با بالاترین تورم و نوسانات نرخ ارز خود در سه دهه گذشته روبرو می‌باشد. دولت برزیل نیز به‌رغم شرایط مساعدتر اقتصادی نسبت به آرژانتین، قصد دارد در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی هزینه‌های عمومی خود را افزایش دهد تا از این طریق به وعده‌های انتخاباتی لولا داسیلوا رئیس‌جمهور این کشور عمل کرده باشد؛ اقدامی که انتظار می‌رود اقتصاد این کشور را با توجه به رشد ضعیف آن با چالش‌هایی مواجه کند.

جذابیت‌های ایجاد یک ارز مشترک در منطقه آمریکای لاتین برای آرژانتین بیشتر است؛ جایی که تورم سالانه نزدیک به ۱۰۰ درصد است. دولت آرژانتین تلاش می‌کند تا با کاهش وابستگی خود به سیستم مالی جهان، ثبات ارزی را در کشور حاکم کند.

تمایل رهبران آمریکای لاتین به استقلال از سیستم مالی جهان

دور جدید مذاکرات که با قوت بیشتری نسبت به گذشته همراه بوده، به این دلیل آغاز شده است که در هر دو کشور برزیل و آرژانتین رهبران سیاسی چپ‌گرا (متمایل به استقلال از سیستم مالی جهان بر پایه دلار آمریکا) بر سر کار آمده‌اند و انتظار می‌رود با حمایت‌های سیاسی روسای جمهور دو کشور و سایر کشورهای مستقل آمریکای لاتین که خواهان استفاده از ارزهای ملی در مراودات تجاری هستند، روند استفاده از ارزهای ملی و ایجاد بلوک ارزی واحد با شتاب بیشتری همراه شود.

ترویج استفاده از ارزهای ملی در سطح جهان

در سطح جهانی نیز کشورها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن استفاده از دلار آمریکا هستند و تلاش می‌کنند تجارت با استفاده از ارزهای ملی را به یک قاعده تبدیل کنند. روسیه پس از جنگ اوکراین، پرداخت‌های خارجی خود را به «روبل» دریافت می‌کند و کشورهای آسیایی در حال افزایش استفاده از «یوآن چین» هستند. هند و امارات متحده عربی نیز به دنبال گسترش تجارت غیرنفتی به «روپیه» هستند.

منابع:

فورچون

فایننشال تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.