۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۵۰۸ ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمد کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، اجرای حساب واحد خزانه بر اساس اصل ۵۳ قانون اساسی را موجب رفع بخشی از مشکل کسری بودجه بدون نیاز به افزایش درآمدها عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های نظارتی باید عدم اجرای این قانون از سوی برخی دستگاه‌ها، از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی را پیگیری کنند.

محمد کاظم انبارلویی فعال سیاسی و نویسنده کتاب «نقض اصل ۵۳ قانون اساسی بازبینی ظرفیتهای قانون اساسی در تامین حقوق اقتصادی ملت» در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: اجرای اصل ۵۳ قانون اساسی که دستگاه‌های اجرایی را ملزم به ایجاد حساب واحد خزانه می‌کند، نقش موثری در ایجاد انضباط مالی دولت دارد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون تن به اجرای قانون حساب واحد خزانه نداده‌اند

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰ دستگاه اجرایی دولتی از اجرای این قانون تخطی کرده‌اند و همچنان حساب‌هایی خارج از حساب واحد خزانه، نزد بانک مرکزی دارند، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از گروه‌های اصلی هستند که تاکنون تن به اجرای این قانون نداده‌اند، در حالیکه پیوستن به این اصل قانون اساسی می‌تواند بخش مهمی از تامین کسری بودجه دولت، که این روزها از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم به شمار می‌آید، تامین کند.

انبارلویی با یادآوری سابقه دولت‌ها در اجرایی نشدن اصل ۵۳ قانون اساسی، گفت: دولت اصلاحات این تمرکز وجوه را انجام نداد و همان سالها دچار کسری بودجه شد، دولتهای پس از آن نیز همچنان همین رویه را دنبال کردند. اما حالا دولت سیزدهم مصمم است این قانون را اجرا کند تا ضمن شفاف سازی درآمدها، هزینه‌ها و ایجاد نظم عمومی مالی، از مسیری صحیح به تامین کسری بودجه بپردازد.

لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به عدم اجرای قانون حساب واحد خزانه 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: برخی دستگاه‌های دولتی نمی‌خواهند در مسیر شفاف سازی مالی قرار بگیرند زیرا که اصرار دارند همچنان بر رویه «هرچه کسب درآمد کنی، میتوانی هزینه کنی» باقی بمانند، در حالی که این رویه غلط و مغایر با اصول مدیریت مالی عمومی است. دستگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی باید درآمد خود را وارد حساب واحد خزانه کرده و براساس نیاز، نسبت به هزینه‌ها اقدام کنند.

انبارلویی ورود دستگاه‌های نظارتی را به این حوزه ضروری دانست و افزود: دیوان محاسبات می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کرده و در صورت تن ندادن دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون، حسابهای متعدد آنها نزد بانک‌ها را مسدود کند. علاوه بر این، سازمان حسابرسی، سازمان بازرسی و سایر بخش‌های نظارتی حاکمیت می‌بایست به این مقوله ورود کرده و به دولت در اجرای اصل ۵۳ قانون اساسی در عبور از بحران کسری بودجه و انضباط بخشی مالی کمک کنند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.