۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۵۰۲ ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی آمار واردات ۹ ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد میزان واردات اقلام اساسی کشاورزی طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است. طی این مدت حدود ۱۷ میلیون تن کالای اساسی کشاورزی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که بررسی آمارهای اعلامی از سوی مراکز دولتی نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون تن انواع محصول اساسی کشاورزی دیگر نیز در بنادر کشور آماده ورود به کشور است.

مسیراقتصاد/ ایران سالانه بخش قابل توجهی از نیاز خود به محصولات اساسی کشاورزی را از طریق واردات تامین می‌کند. محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت دامی، برنج، دانه‌های روغنی، روغن، شکر و کنجاله سویا از جمله مهمترین محصولات اساسی بخش کشاورزی هستند که هرساله بخشی از نیاز کشور به آن‌ها از طریق واردات تامین می‌شود.

این در حالی است که با توجه به ظرفیت های اقلیمی و توان تولیدکنندگان داخلی در صورت مهیا بودن شرایط اقتصادی و مدیریت شرایط خشکسالی امکان افزایش سهم تولید داخلی و کاهش میزان واردات برخی از اقلام اساسی نظیر گندم، نهاده های دامی، دانه های روغنی، روغن و شکر وجود دارد.

کاهش ۳۸ درصدی واردات کالای اساسی کشاورزی در ۹ ماهه ۱۴۰۱

بررسی آمارهای رسمی گمرک نشان می دهد در ۹ ماهه اول سال جاری بیش از ۱۷ میلیون تن انواع کالای اساسی کشاورزی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است. این میزان واردات به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است اما به لحاظ ارزش دلاری حدود ۸ درصد رشد داشته است.

در نمودار زیر میزان واردات اقلام اساسی به لحاظ وزنی طی دوسال اخیر مشخص است:

همانطور که مشخص است گندم و نهاده های دامی حجم اصلی واردات اقلام اساسی به کشور را تشکیل می دهند. البته حجم واردات این محصولات در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش تولید گندم و کاهش مصرف نهاده‌های دامی کاهش یافته است.

دپوی بیش از ۴ میلیون تن غذا در بنادر ورودی کشور

علیرغم اینکه سازمان گمرک، آمار محصولات ترخیص شده از مبادی رسمی کشور را در ۹ ماهه اول سال جاری گزارش کرده است اما بررسی ها نشان می دهد بسیاری از اقلام اساسی کشاورزی که طی ماه های گذشته وارد کشور شده به دلیل مشکلات اسنادی و یا عدم تسویه ارز در بنادر کشور دپو شده است.

طبق اخرین گزارش شرکت های مباشر دولتی در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تن از محصولات اساسی کشاورزی در بنادر ورودی کشور به دلیل بروز مشکلات اسنادی، عدم تخصیص ارز و ریال و… طی چندماه اخیر دپو شده است. بنابراین انتظار می رود برای جلوگیری از پرداخت هرگونه هزینه اضافی برای تاخیر در تخلیه محموله کشتی ها و کاهش کیفیت محصولات، دولت زمینه ترخیص این محصولات را فراهم کند.

افزایش واردات دانه سویا نکته مثبت آمار واردات

از دیگر نکات جالب توجه واردات محصولات اساسی کشاورزی طی ۹ ماهه اول سال جاری مدیریت واردات دانه های روغنی، روغن خوراکی و کنجاله سویا بوده است. همانطور که در آمار واردات دو سال اخیر مشخص است میزان میزان واردات محصول نهایی انواع روغن خوراکی و کنجاله سویا در ۹ ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

با توجه به آنکه ایران ظرفیت روغن کشی از ۵.۵ میلیون تن دانه روغنی را در سال دارد بنابراین اولویت در تامین روغن خوراکی و کنجاله سویای مورد نیاز، استفاده از ظرفیت کارخانجات روغن کشی داخلی از طریق واردات دانه روغنی است که این موضوع در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به خوبی رعایت شده است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.