۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۱۷۲ ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، ۲ طرح اولویت دار و تحول آفرین «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» و «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» تصویب شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت سیزدهم که در تاریخ ۱۴ دی ماه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، ۲ طرح اولویت دار و تحول آفرین «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» و «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز»  پس از طی یک فرآیند کارشناسی و برگزاري كارگروه هاي تخصصي دبيرخانه ستاد از ابتداي سال تاكنون، به تصویب رسید و مقرر گردید این طرح‌ها به عنوان اولویت با هماهنگی بین دستگاهی و رفع ضربتی موانع و تسهیل گری لازم، توسط دستگاه های متولی تا حصول نتیجه دنبال شود.

در این زمینه، دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئيس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: اين ستاد از ظرفيت ها و اختيارات ويژه اي براي حل مسائل كشور برخوردار است كه بايد حداكثر استفاده را از آن انجام دهيم.

وي افزود: طرحهاي منتخب و اولويت دار اقتصاد مقاومتي توسط دبيرخانه ستاد به صورت مستمر و شبانه روزي پيگيري خواهد شد و در صورت بروز موانع و نياز به تسهيل گري، در جلسات صحن ستاد مصوبات لازم را خواهيم داشت.

دكتر مخبر اضافه كرد: دولت مصمم است كه طرحهاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي كه منجر به تحول آفريني و تقويت اقتصاد و بهبود معيشت مردم مي شود را دنبال نمايد و به نتيجه برساند.

تصویب ۲ طرح اولویت دار و تحول آفرین در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

بر این اساس طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال» جنوب شامل ۶ اقدام و پروژه زیرساختی توسط وزارت راه و شهرسازی و طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» شامل ۱۶ پروژه کلان توسط وزارت نفت، ارائه و تصویب گردید.

طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» با توجه به اهمیت توسعه ترانزیت ریلی کشور به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد تجارت پایدار و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل ماده ۱۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «توسعه پیوندهای راهبردی و وابستگی متقابل تجاری با کشورهای منطقه» قرار می‌گیرد. احداث و تکمیل ۵ پروژه زیرساختی در کریدور شمال جنوب و یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره وری، ۲ محور اصلی این طرح است.

همچنین طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» با توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد امنیت انرژی و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل مواد ۱۳ و ۱۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «کاهش خام فروشی و افزایش و پایدارسازی درآمدهای زنجیره نفت و گاز» قرار می‌گیرد. ارتقاء و بهینه سازی ۷ پالایشگاه، احداث ۳ پتروپالایشگاه، اجرای ۲ طرح تامین خوراک پتروشیمی و احداث ۴ واحد بزرگ پتروشیمی در تکمیل زنجیره ارزش بالادستی، ۴ محور اصلی این طرح است.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وظیفه پیگیری و پیشبرد «اقدامات اولویت دار، جهشی و فوق العاده» به منظور مقاوم سازی سازی اقتصاد و ایجاد تحول اقتصادی را بر عهده دارد. رويه این ستاد در دولت سیزدهم «تصویب طرحهای منتخب و محدود و تحول آفرین متمرکز بر تحقق اقتصاد مقاومتی» و «پیگیری قدم به قدم و مانع زدایی و تسهیل گری تا حصول نتیجه» است. بر این اساس، طرحهای منتخب و مصوب ستاد به صورت مستمر توسط دبیرخانه ستاد در معاونت اول از دستگاه های متولی پیگیری شده و تسهیل گری های لازم برای آن صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. تفکیک اثرحمل ونقل برپهنه های سرزمینی وحوزه های گوناگون(کشاورزی؛دامداری؛صنایع و..) و اولویت بندی برای توسعه حمل ونقل باافق دیدصدساله موضوع مهمیست که ازهدررفت زمان و منابع جلوگیری موجب درآمدهای زودهنگام ودرحین انجام طرح است وخوددرامدی را برای طرح کلی فراهم میکند

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.