۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۷۵۰ ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای روسیه، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای افزایش حجم بار عبوری از مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب، تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته‌اند. کشورهای آسیای مرکزی، غرب آسیا، هند، جنوب آسیا و کشورهای حاشیه خزر می‌توانند از این مشوق استفاده کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد راه‌آهن روسیه (RZD) به همراه راه آهن های قزاقستان، ترکمنستان و ایران تصمیم گرفته‌اند در سال ۲۰۲۳ برای استفاده از زیرساخت‌های مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب که روسیه را به کشورهای حوضه خزر، خلیج فارس و آسیای مرکزی، جنوب و جنوب شرقی متصل می‌کند، نرخ‌ حمل کانتینری را کاهش دهند. راه آهن روسیه اعلام کرد؛ ترکمنستان، قزاقستان و ایران نرخ‌های ویژه به مبلغ ۰.۱۵ دلار برای TEU-km (وزن ناخالص کانتینر تا ۲۴ تن)، ۰.۱۸ دلار به ازای هر TEU-km (وزن ناخالص کانتینر بیش از ۲۴ تن) و ۰.۲۴ دلار آمریکا به ازای هر TEU-km بر روی راه آهن اعمال خواهند کرد.

هدف از فعال‌سازی مسیر راه آهن کریدور شمال-جنوب

براساس گزارش راه آهن روسیه، در سال ۲۰۲۳ تخفیف ۲۰ درصدی برای محموله‌های کانتینری صادراتی و وارداتی از طریق گذرگاه‌های مرزی بین روسیه و قزاقستان اعمال می‌شود، مشروط بر اینکه حمل و نقل از طریق گذرگاه Bolashak-Serhetyaka بین قزاقستان و ترکمنستان نیز انجام شود. تأثیر این امر، افزایش انگیزه تجارت چندجانبه روسیه در طول این مسیرها و همچنین افزایش رقابت در برابر زنجیره‌های تأمین اروپایی است.

تخفیف‌های روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در مسیرهای راه آهن زیر اعمال می‌شود: ۱- مسیر کریدور میانی روسیه – قزاقستان – چین ۲- مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب بین روسیه – ترکمنستان – ازبکستان – قرقیزستان – چین و ۳- مسیر جنوب شرقی کریدور شمال-جنوب بین روسیه، ایران، غرب آسیا، شرق آفریقا، هند و جنوب آسیا.

پیش‌بینی می‌شود اجرای این تصمیم از سال ۲۰۲۳ به عنوان سیاست انگیزشی در راستای تجارت روسیه و سایر کشورهای این مسیرها عمل کند. چین و اروپا به تنهایی در سال جاری ۱۵۰۰۰ قطار بین یکدیگر رد و بدل کردند که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۱ درصدی داشته است. اکنون محموله‌های چینی برخلاف کشورهای اروپایی ۲۰ درصد تخفیف خواهند داشت. کشورهای آسیای مرکزی، غرب آسیا، هند، جنوب آسیا و سایر کشورهای حاشیه خزر – آذربایجان، قزاقستان، ایران، ترکمنستان و روسیه نیز می‌توانند از این مشوق‌ها استفاده کنند.

البته این احتمال وجود دارد که کشورهای قفقاز – ارمنستان و گرجستان- و همچنین ترکیه نیز در این طرح گنجانده شوند. بنابراین سایر ذینفعان این تصمیم احتمالاً ارمنستان و بلاروس خواهند بود که هر دو عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. تجارت روسیه در بازارهای آسیای مرکزی، غرب آسیا، هند و چین در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته و برنامه‌های اضافی اینگونه، تداوم روند فزاینده در طول سال ۲۰۲۳ را تضمین می‌کند.

منبع: سیلک‌رود بریفینگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.